شیرمحمد عباس استانکزی

استانکزی: اشرف غنی در برابر صلح سنگ‌اندازی می‌کند

شیرمحمدعباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر می‌گوید که حکومت افغانستان به رهبری محمداشرف غنی به صلح صادق نیست و به‌خاطر ترس از ایجاد یک حکومت اسلامی جدید، در برابر صلح سنگ‌اندازی می‌کند.

آقای استانکزی که در رأس هیأتی از طالبان به مسکو رفته است، این اظهارات را امروز (جمعه، ۱۰ دلو) در یک نشست خبری مطرح کرد. او گفت که اگر مذاکرات صلح به موفقیت برسد و صلح در افغانستان تأمین شود، حکومت اشرف غنی از بین می‌رود و یک حکومت جدید اسلامی تشکیل می‌شود.

به گفته‌ی او، هرچند که به هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان صلاحیت کامل داده نشده است، اما همچنان گفت که هیأت طالبان با هیأت حکومت افغانستان روی تشکیل حکومت جدید اسلامی که جزء آجندای مذاکرات صلح است، رایزنی می‌کند.

استانکزی گفت که حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی صلاحیت اجرایی ندارد و با سنگ‌اندازی‌ها، نمی‌خواهد که صلح در کشور تأمین شود. به گفته‌ی او، در صورتی که اشرف غنی سر از امروز از جنگ دست بردارد و اعلام کند که استفعا می‌کند و به‌خاطر صلح قربانی می‌دهد، طالبان نیز حاضر است برای یک حکومت جدید مذاکره کند.

او استدلال کرد که براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان، تمام زندانیان این گروه باید طی یک ماه پس از امضای این توافق‌نامه آزاد می‌شدند و به تعقیب آن مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز می‌شد. او اما گفت که زندانیان در زمان معین رها نشدند و حکومت اشرف غنی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را شش ماه به تعویق انداخت. به گفته‌ی او، قرار بود که مذاکرات در دهم مارچ ۲۰۲۰ آغاز شود.

او همچنان گفت که مسئولان حکومت افغانستان در بیانات روزمره‌ی‌شان نیز به‌جای این که از صلح سخن بگویند، بیشتر بر جنگ متمرکز می‌شوند.

به گفته‌ی شیرمحمد عباس استانکزی، حکومت افغانستان به رهبری اشرف غنی جنگ را در برابر طالبان شدت بخشیده و می‌خواهد به جهانیان نشان بدهد که در افغانستان جنگ جریان دارد و نیروهای خارجی نیز نباید این کشور را ترک کنند.

طبق اظهارات معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر، اشرف غنی روی قدرت تکیه کرده و به ناتو و امریکا لابی‌گری می‌کند تا عمر حکومت خود را به درازا بکشد. او گفت: «یگانه مانعی که در مقابل صلح است، فعلا اداره اشرف غنی است.»

حکومت افغانستان تا کنون به این اظهارات شیرمحمد عباس استانکزی واکنش رسمی نشان نداده است، اما در گذشته مقام‌های ارشد دولت افغانستان از جمله رییس‌جمهور غنی و معاونان او با طرح تشکیل حکومت موقت مخالفت کرده و بر تقویت نظام جمهوری و انتقال قدرت از طریق انتخابات تأکید کرده‌اند.