نشست ژنو در مورد افغانستان

طالبان به اعلامیه‌ی مشترک سفارت امریکا و شماری از کشورهای اروپایی واکنش نشان داد

گروه طالبان به اعلامیه‌ی مشترک سفارت امریکا و شماری از کشورهای اروپایی در کابل واکنش نشان داده و اتهامات وارده بر این گروه را بی‌اساس خوانده است.

در اعلامیه‌ی گروه طالبان که امروز (دوشنبه، ۱۳ دلو) منتشر شده، آمده است که این گروه در هیچ‌گونه کشتار غیرنظامیان دست ندارد و هیچ جایی تأسیسات عام‌المنفعه را از بین نبرده است. این گروه در عین حال گفته است که بازسازی و نگهداری تأسیسات عام‌المنفعه را مسئولیت خود می‌داند.

به نقل از اعلامیه‌ی طالبان، حضور خارجی‌ها عامل اصلی و درجه‌یک بحران جاری در افغانستان است که در نتیجه‌ی آن افغان‌ها بیست سال است که کشته می‌شوند. این گروه بر عملی‌شدن توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان تأکید کرده و افزوده است که از اول بر حل مشکلات از راه گفت‌وگو تأکید کرده است.

هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا روز گذشته در یک اعلامیه‌ی مشترک ادامه‌ی حملات هدفمند، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها در افغانستان را محکوم کردند.

در این اعلامیه‌ی مشترک آمده است که مسئولیت اکثریت این خشونت‌ها را که در آن جامعه‌ی مدنی، قضایی، رسانه‌ایی، طبی و نمایندگی‌های غیرنظامی دولت هدف قرار می‌گیرد، به عهده‌ی گروه طالبان است.

به نقل از اعلامیه، این حملات طالبان به ایجاد محیط ناامن در کشور کمک می‌کند و سبب می‌شود که گروه‌های تروریستی و جنایت‌کار بتوانند به‌شکل آزادانه فعالیت کنند.

همچنان آنان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت جامعه‌ی بین‌المللی در زمینه‌ی انرژی، مصونیت غذایی، منابع آبی و زیرساخت‌های جاده‌ایی در افغانستان، تأکید کرده‌اند که طالبان با اقدامات خشونت‌بار و تخریب مداوم زیرساخت‌های حیاتی از جمله تخریب جاده‌ها، انفجاردادن پایه‌های برق و شبکه‌های مخابراتی، جهان را «خشمگین» می‌کنند.

مقام‌های دولت افغانستان و وزارت امور خارجه‌ی این کشور از این اعلامیه‌ی مشترک سفارت امریکا و شماری از کشورهای اروپایی در کابل استقبال کرده‌اند.