وزارت صحت عامه به‌زودی تطبیق واکسین کرونا را آغاز می‌کند

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد که مرحله‌ی اول تطبیق واکسین کرونا را به زودی آغاز می‌کند و در این مرحله قرار است ۵۰۰ هزار دوز واکسین ویروس کرونا که از سوی هند کمک شده است، تطبیق شود.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز پنج‌شنبه (۲۳ دلو) در یک نشست خبری گفت که کارمندان صحی، معارف، نیروهای امنیتی و دفاعی و کارمندان رسانه‌ها جزو اولین گروه دریافت‌کنندگان واکسین کرونا در کشور خواهند بود.

آقای مجروح گفت که علاوه بر کارمندان صحی که در خط نخست مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، نیروهای امنیتی و کارمندان رسانه‌ها نیز در مرحله‌ی اول واکسین کرونا دریافت می‌کنند. او همچنان گفت که رسانه‌ها در شرایط بحران کرونا دست از کار نکشیدند و وزارت صحت عامه میان کارمندان رسانه‌ای و کارمندان صحی تفاوتی قایل نخواهد شد. او گفت که معلمان و کارمندان معارف نیز که با کودکان سروکار دارند، از اول بهار سال آینده به این واکسین دست خواهند یافت.

آقای مجروح در رابطه به موضوع عدم تایید این نوع واکسین و شک و تردید نسبت به کیفیت آن گفت این واکسین از سوی سازمان بهداشت  جهانی یا (WHO) مورد تایید قرار گرفته است و زمانی که جواز آن به‌دست این وزارت برسد، تطبیق آن آغاز خواهد شد.

افغانستان به تازگی ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا از سوی هند کمک دریافت کرده است. قرار است با این واکسین ۲۵۰ هزار نفر در افغانستان واکسین شوند. به دنبال آن کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که روند واکسیناسیون کرونا از کارمندان صحی و افراد آسیب‌پذیر آغاز شود.

از سوی هم وحید مجروح در نشست خبری‌اش گفت که دولت افغانستان تصمیم دارد ۱۶ میلیون دوز واکسین کرونا را از کواکس، اتحادیه جهانی واکسین، دریافت کند. اولین بسته‌ی مورد نظر ۱.۳ میلیون دوز خواهد بود. او گفت که هیچ کشوری قادر به پوشش همزمان واکسین برای تمامی نفوس خود نیست اما افغانستان این فرصت را دارد که به‌طور مستقیم با توجه به منابع مادی موجود واکسین خریداری کند.

سرپرست وزارت صحت عامه گفت: «دولت افغانستان قادر است ۶۰ درصد کشور را در ۱۵ روز واکسین کند. البته به این بستگی دارد که دولت‌ها حاضر شوند واکسین را به‌طور مستقیم به ما بفروشند و تطبیق وسیع واکسین را در سطح کشور خواهیم داشت.»

براساس آمار وزارت صحت عامه کشور برای تهیه واکسین برای شهروندان کشور در مجموع ۶۵۳ میلیون دالر نیاز است. آقای مجروح گفت که از این میان ۱۱۵ میلیون دالر برای تأمین هزینه‌ی ۲۰ درصد واکسین تدارک دیده شده و ۲۱۸ میلیون دالر دیگر برای ۲۰ درصد دیگر نیز در نظر گرفته شده است اما برای ۳۲۰ میلیون دالر باقی‌مانده دولت در تلاش تأمین بودجه است تا بتواند برای تمام مردم افغانستان واکسین تهیه کند.

سرپرست وزارت صحت عامه گفت که در توزیع و تطبیق واکسین کرونا علاوه بر افراد شامل در گروه اول، سالمندان و افرادی که بیماری‌های شکر، فشار خون و سرطان دارند، در گروه دوم قرار دارند که واکسین دریافت خواهند کرد. او گفت که کارمندان اداره‌های دولتی و خصوصی که به‌طور مشخص با مشتری‌ها سرو کار دارند و همچنین عودت‌کنندگان به کشور که احتمال انتقال این ویروس به دیگران را دارند، نیز واکسن دریافت می‌کنند.

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه کشور تاکنون ۵۵ هزار و ۴۴۵ مورد مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده است. شمار مجموعی فوتی‌های ناشی از مریضی کووید۱۹ در افغانستان تا امروز به دو ‌هزار و ۴۲۴ نفر رسیده است.