کمیسیون انتخابات

فیفا از وقت‌کُشی کمیسیون انتخابات در آوردن اصلاحات انتخاباتی ابراز نگرانی کرد

مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) نسبت به وقت‌کُشی کمیسیون مستقل انتخابات در ارائه‌ی طرح تعدیل قانون انتخابات و آوردن اصلاحات انتخاباتی ابراز نگرانی کرده است.

فیفا گفته است که ادامه‌ی این وضعیت روی روند انتخابات، احیای اعتماد مردم نسبت به انتخابات، کسب کمک‌های جهانی برای برگزاری انتخابات و نتیجه‌ی انتخابات‌ها، تأثیر منفی می‌گذارد.

در اعلامیه‌ی فیفا که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ دلو) منتشر شده، آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات به‌عنوان نهاد مسئول برگزاری و مدیریت‌کننده‌ی انتخابات، هیچ اقدام اساسی قابل ملاحظه که راه را برای اصلاحات انتخاباتی باز کند، روی‌دست نگرفته است.

به نقل از اعلامیه، کمیسیون انتخابات با گذشت چندین ماه، تا کنون نتوانسته است طرح خود در مورد تعدیل قانون انتخابات که بخش قابل ملاحظه‌ی اصلاحات انتخاباتی را تشکیل می‌دهد و راه را برای اصلاحات حقوقی انتخابات باز می‌کند، نهایی کند.

فیفا افزوده است که کمیسیون انتخابات در چند ماه گذشته می‌توانست با استفاده از فُرصت، طرح جامعی در مورد تعدیل قانون انتخابات ترتیب و برای طی مراحل به وزارت عدلیه ارائه کند، درحالی که موفق به انجام این کار نیز نشده است.

در اعلامیه‌ی فیفا آمده است: «ضعف و ناتوانی کمیسیون در نهایی‌سازی طرح تعدیل قانون انتخابات و ارائه‌ی آن به وزارت عدلیه زمینه را برای تداوم وضعیت موجود و گُنگ ماندن سرنوشت اصلاحات انتخاباتی مساعد می‌سازد.»

چندی پیش، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در گزارشی گفته بود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همواره از ضعف رهبری، کارمندان بدون صلاحیت، حداقل پاسخ‌گویی در برابر تقلب و کوتاهی‌ها و ساختار نامناسب برای تصمیم‌گیری رنج برده و همچنان رنج می‌برد.

از سوی هم، فیفا گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات به‌جای کار و تمرکز روی اصلاحات انتخاباتی که یک پیش‌شرط برای برگزاری انتخابات خوب است، به برنامه‌ریزی برگزاری چهار انتخابات (انتخابات پارلمانی غزنی، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی و انتخابات شاروالی شهرهای بزرگ) تمرکز کرده است.

به باور فیفا، این کار کمیسیون انتخابات بدون آوردن اصلاحات لازم انتخاباتی و با توجه به وضعیت موجود کشور با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد بود و نتیجه‌ی آن نیز مشکل‌ساز می‌باشد.

فیفا در بخشی از این اعلامیه گفته است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و براساس یافته‌های نظارتی خود از مراحل مختلف روند انتخابات، چندین بسته‌ی پیشنهادی را در مورد اصلاح حقوقی، تخنیکی و کادری، استفاده از بیومتریک و تغییر نظام انتخاباتی تهیه و با کمیسیون‌های انتخاباتی شریک کرده است، اما تا کنون هیچ اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.

این درحالی است که کمیسیون مستقل انتخابات از آمادگی‌ها برای برگزاری چهار انتخابات خبر داده و ماه میزان سال ۱۴۰۰ خورشیدی را برای برگزاری این انتخابات‌ها به حکومت پیشنهاد کرده است.