حوا علم نورستانی

واکنش کمیسیون انتخابات به گزارش سیگار: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ بی‌سابقه بود

کمیسیون مستقل انتخابات یافته‌های گزارش اخیر بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) را رد کرده و می‌گوید که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸، تقلبات انتخاباتی به حداقل کاهش یافته بود.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات که امروز (شنبه، ۱۸ دلو) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که استفاده از تکنالوژی بیومتریک و اتخاذ تدابیر ضدتقلب، استفاده از فهرست رأی‌دهندگان به‌شکل کاغذی و الکترونیک و به‌کارگیری از فورم نتایج الکترونیک در این انتخابات سبب شده بوده تا تقلبات انتخاباتی به حداقل کاهش یابد.

خانم نورستانی همچنان سیستم جمع‌بندی نتایج و سیستم پیگیری مواد حساس انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸، را از دیگر مواردی خواند که به‌گفته‌ی او، سبب کاهش تقلبات در این انتخابات شده بود.

او افزود: «در نتیجه از مجموع ارقام ارایه‌شده [در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸] یک‌میلیون و ۸۲۳هزار و ۹۴۸ رأی واقعی تثبیت شد که این گونه تصفیه‌کاری در انتحابات‌های افغانستان بی‌سابقه بوده است.»

از سویی هم، رییس کمیسیون انتخابات با اشاره به چگونگی مصارف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸، توضیح داد که برای این انتخابات، مبلغ ۱۴۹.۹ میلیون دالر امریکایی مدنظر گرفته شده بود. از این میان، ۹۰.۵ میلیون دالر آن توسط حکومت افغانستان و ۵۹.۴ میلیون دالر دیگر آن نیز توسط جامعه‌ی جهانی وعده شده بود.

همچنان به گفته‌ی او، از مجموع بودجه‌ی ملی، ۲۹.۵ میلیون دالر برای انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته مدنظر گرفته شده بود که کمیسیون انتخابات، ۲۶ میلیون آن را به مصرف رسانده است.

حوا علم نورستانی افزود که در این انتخابات، مصارف کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نیز مبلغ ۱۵.۷ میلیون دالر، هزینه‌ی خریداری دستگاه‌های بیومتریک، ۳۰.۲ میلیون دالر و معاشات تلاشی‌کنندگان زن نیز مبلغ ۱.۹ میلیون دالر مدنظر گرفته شده بود. او تأکید کرد که این مبلغ توسط کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، وزارت امور زنان و اداره‌ی احصائیه و معلومات از وزارت مالیه اخذ و به مصرف رسیده است.

خانم نورستانی تأکید کرد که چگونگی مصرف این مبلغ هنوز در اختیار کمیسیون انتخابات قرار نگرفته است.

از سویی هم، او تأکید کرد که کمک‌های جامعه‌ی جهانی در بخش انتخابات به افغانستان نیز از طریق نهادهای بین‌المللی از جمله برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد (UNDP) به مصرف رسیده است. رییس کمیسیون انتخابات گفت که گزارش مقدار و چگونگی مصرف آن نیز با این کمیسیون شریک نشده است.

او بااشاره به یافته‌های گزارش سیگار مبنی بر ضعف رهبری و موجودیت کارمندان بدون صلاحیت در کمیسیون انتخابات نیز گفت که این کمیسیون در سطوح مختلف مرکز و ولایات اصلاحات سازمانی را به میان آورده و توانسته است تا کادرهای تحصیل‌یافته و با تجربه را جذب کند.

حوا علم نورستانی تأکید کرد: «در دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات یک ظرفیت عالی کاری به وجود آمده است. تمام فرایند انتخابات ۱۳۹۸، توسط کارمندان دبیرخانه‌ی کمیسیون مدیریت و اجرایی شد که نشان‌دهنده ظرفیت و توانایی کارمندان این اداره می‌باشد.»

با این حال، او تأکید کرد که مسئولان کنونی کمیسیون انتخابات در مورد چگونگی عمل‌کرد مسئولان و کمیشنران پیشین این کمیسیون پاسخ‌گو نمی‌باشد.

چهار روز پیش (سه‌شنبه، ۱۴ دلو) سیگار با نشر گزارشی اعلام کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان همواره از ضعف رهبری، کارمندان بدون صلاحیت، حداقل پاسخ‌گویی در برابر تقلب و کوتاهی‌ها و ساختار نامناسب برای تصمیم‌گیری رنج برده و همچنان رنج می‌برد.

در گزارش همچنان آمده است که در کنار این عوامل، ناامنی خود به تنهایی مانع عمده‌ی مشارکت سیاسی گسترده بوده و از سال ۲۰۰۴ میلادی به این طرف، مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات هر بار بیشتر از دفعه‌ی قبل بسته شده است.

در بخشی از این گزارش سیگار به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ میلادی اشاره شده و آمده است که در آن زمان تنها ۶۳ درصد مراکز رأی‌دهی باز بوده‌اند.

سیگار در ادامه نوشته است که کمک‌های مالی تمویل‌کنندگان به‌خاطر تأکید بیش از حد بر مسایل فنی موثریت زیادی نداشته است. سیگار تأکید کرده است که کمک‌های مالی تمویل‌کنندگان به‌جای این که در دوره‌ی پنج‌ساله برای رفع مشکلات به مصرف برسد، در جریان انتخابات به مصرف می‌رسد.

آمادگی‌ها برای برگزاری چهار انتخابات در سال آینده

از سویی هم، رییس کمیسیون انتخابات گفت که این کمیسیون تمامی آمادگی‌های تخنیکی و عملیاتی خود را برای برگزاری انتخابات‌های شوراهای ولایتی و ولسوالی، مجلس نمایندگان ولایت غزنی و تعدادی از شهرداری‌های شهرهای بزرگ اتخاذ کرده است.

او افزود که با تهیه‌ی بودجه از سوی حکومت افغانستان عملا فعالیت‌ها و برنامه‌های عملیاتی کمیسیون انتخابات برای برگزای این انتخابات‌ها برگزار می‌شود.

حوا علم نورستانی تأکید کرد: «کمیسیون انتخابات باورمند است که با توجه به وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشور چالش‌ها و مشکلات متعددی فراراه برگزاری انتخابات سالم و شفاف قرار دارد، اما کمیسیون برای برگزاری انتخابات‌های سالم، شفاف و عادلانه متعهد می‌باشد.»

این کمیسیون در ۲۹ قوس به حکومت پیشنهاد کرده بود که انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و تعدادی از شهرداری‌ها در ماه میزان سال آینده‌ی خورشیدی (۱۴۰۰) برگزار شود. در پی آن، رییس‌جمهور اشرف غنی در دیداری با کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات در تاریخ ۲۸ جدی گفته بود که حکومت به اصل انتخابات متعهد است و تسهیلات لازم را برای برگزاری این انتخابات‌ها فراهم می‌کند.