کمیسیون انتخابات

یافته‌های سیگار: کمیسیون انتخابات افغانستان ضعیف است و در برابر تقلب آسیب‌پذیر

بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همواره از ضعف رهبری، کارمندان بدون صلاحیت، حداقل پاسخ‌گویی در برابر تقلب و کوتاهی‌ها و ساختار نامناسب برای تصمیم‌گیری رنج برده و همچنان رنج می‌برد.

در این گزارش که روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۴ دلو) منتشر شده، آمده است که ثبت نام رأی‌دهندگان در معرض دست‌کاری و سوءمدیریتی بی‌سابقه قرار دارد که در نتیجه اطمینان از انتخابات معتبر را تضعیف می‌کند.

براساس گزارش سیگار، انتخابات در افغانستان در معرض تقلب و دست‌کاری از طریق پرداخت رشوت، تهدید و یا تهدید و رشوت قرار می‌گیرد و روند حل اختلافات انتخاباتی در این کشور نیز به‌گونه‌ی دوام‌دار دستخوش دستکاری سیاسی، بی‌کفایتی و عدم شفافیت است.

سیگار در این گزارش نوشته است که استفاده از تکنالوژی اعتبار انتخابات افغانستان را افزایش نداده است. این گزارش همچنان گفته است که نهادهای ناظر بر انتخابات با موانع قابل توجهی از جمله ناامنی و کمبود بودجه مواجه بوده‌اند.

از سوی هم، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان در این گزارش گفته است که ناامنی خود به تنهایی مانع عمده‌ی مشارکت سیاسی گسترده بوده و از سال ۲۰۰۴ میلادی به این طرف، مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات هر بار بیشتر از دفعه‌ی قبل بسته شده است.

طبق این گزارش، افزایش حملات طالبان با ثبت نام کمتر و میزان مشارکت مردم در انتخابات ارتباط نزدیک دارد. به گزارش سیگار، ترس از امنیت شخصی و ترس در هنگام رأی‌دادن در بالاترین سطح قرار دارد.

در بخشی از این گزارش سیگار به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ میلادی اشاره شده و آمده است که در آن زمان تنها ۶۳ درصد مراکز رأی‌دهی باز بوده‌اند.

سیگار در ادامه نوشته است که کمک‌های مالی تمویل‌کنندگان به‌خاطر تأکید بیش از حد بر مسایل فنی موثریت زیادی نداشته است. سیگار تأکید کرده است که کمک‌های مالی تمویل‌کنندگان به‌جای این که در دوره‌ی پنج‌ساله برای رفع مشکلات به مصرف برسد، در جریان انتخابات به مصرف می‌رسد.