ضمیر کابلوف

کابلوف: دولت انتقالی – ائتلافی مدل ساده برای پایان‌دادن به جنگ‌های داخلی در افغانستان است

ضمیر کابلوف،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است که دولت انتقالی – ائتلافی یگانه مدل ساده برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی در افغانستان است.

آقای کابلوف در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته است که در مرحله‌ی نخست یک دولت ائتلافی نیاز است که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف [دولت کنونی و طالبان] را داشته باشد. به گفته‌ی او، در مرحله‌ی بعدی باید یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

او تأکید کرده است که نکته‌ی اصلی پایان نهایی خون‌ریزی در افغانستان است و مسکو به طالبان گفته است که سخنان دوامدار درباره‌ی امارت اسلامی را دوست ندارد؛ زیرا این امر در گفت‌وگوها مزاحمت می‌کند.

کابلوف گفته است: «ما به‌طور واضح به طالبان می‌گوییم که روسیه ادعای این گروه به عنوان یگانه رهبری این کشور [افغانستان] را نمی‌پذیرد. ما طرفدار این هستیم که خود افغان‌ها، که طالبان بخشی از آنها اند، باید درمورد ساختار دولت آینده بین خود به توافق برسند. این‌که پس از رسیدن به توافقات سیاسی دست‌کم بین دو طرف، افغانستان آینده چگونه افغانستان خواهد بود – موضوع کاملا افغانی است.»

این اظهارات نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه نزدیک به ۲۰ روز پس از سفر هیأت طالبان به مسکو مطرح شده است.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر در دهم حوت در مسکو گفته بود که اگر مذاکرات صلح به موفقیت برسد و صلح در افغانستان تأمین شود، حکومت اشرف غنی از بین می‌رود و یک حکومت جدید اسلامی تشکیل می‌شود.

ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به این سخنان استانکزی گفته است که رییس‌جمهور اشرف غنی قدرت را به کسی می‌سپارد که براساس آرای مردم انتخاب شود.