پایان اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی؛ وزارت داخله: در پیوند به اخاذی 191 نفر برکنار شده‌اند

پایان اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی؛ وزارت داخله: در پیوند به اخاذی ۱۹۱ نفر برکنار شده‌اند

شرکت‌های ترانسپورتی پس از ۲۰ روز اعتصاب، سرانجام امروز اعتصاب‌شان را شکستند و اجازه دادند که چرخ‌های موترهای باربری در شاهراه‌های کشور به چرخش دربیایند. این اعتصاب باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ مواد اولیه مثل مواد خوراکی و مواد سوختی در بازارهای کشور شده است. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ابراز امیدواری می‌کند که تا یک هفته‌ی دیگر قیمت‌ها در بازار به حالت عادی برگردد.

اتحادیه‌ی شرکت‌های ترانسپورتی اعلام کرده‌ که وزارت‌های داخله، فواید عامه و ترانسپورت وعده داده‌اند که به‌زودی مشکلات این شرکت‌ها را حل می‌کنند. طلامحمد اتمان‌زی، رییس این اتحادیه امروز (دوم حوت) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت با آن‌که هنوز هیچ گام عملی از سوی ادارات یادشده برداشته نشده، شرکت‌های ترانسپورتی با اتکا به «وعده‌های خالی» این ادارات به اعتصاب‌شان پایان داده‌اند: «چون مشکل مردم در مارکت زیاد بود ما اعتصاب را ختم کردیم.»

در سوی دیگر، پس از رفع اعتصاب، وزیر داخله اعلام کرد که ۱۳۵ تن از مؤظفین شاهراه‌ها و ۵۱ تن از منسوبین دروازه‌های کابل در پیوند به این اعتراضات برکنار شده‌اند.

مسعود اندرابی، وزیر امور داخله در صفحه‌ی تویترش نوشته که پس از این او شخصا، به شکایت‌های مربوط به اخاذی در مسیر شاهراه‌ها رسیدگی و روند اصلاحات را در صفوف پولیس شاهراها تقویت می‌کند.

در عین حال عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله نیز امروز در یک نشست مطبوعاتی گفت که یک تیم تخنیکی متشکل از نمایندگان وزارت‌های داخله، مالیه، ترانسپورت و فواید عامه تشکیل شده است که تا پایان هفته طرحی را برای حل دایمی این معضل نهایی کنند: «این طرح تصویب و نهایی می‌شود تا در آینده این مشکل به گونه‌ی اساسی حل شود.»

رییس اتحادیه شرکت‌های ترانسپورتی اما به وعده‌های مقام‌های حکومتی چندان خوشبین نیست. به گفته‌ی آقای اتمان‌زی، به‌رغم وعده‌های محمدمسعود اندرابی، وزیر داخله، شب گذشته نیز از رانندگان در مسیر شاهراه‌ها اخاذی شده است: «ما به وعده‌های مقامات اکتفا کردیم و به اعتصاب پایان دادیم. این‌که این وعده‌ها عملی می‌شود یا خیر مشخص نیست چرا که همیشه در این وطن وعده‌ها شکستانده می‌شود.»

دیدار موترداران و مالکان شرکت‌های ترانسپورتی با مسعود اندرابی، وزیر داخله در پیوند به رفع معضل اخاذی در شاهراه‌ها – عکس از صفحه‌ی فیسبوک وزارت داخله
دیدار موترداران و مالکان شرکت‌های ترانسپورتی با مسعود اندرابی، وزیر داخله در پیوند به رفع معضل اخاذی در شاهراه‌ها – عکس از صفحه‌ی فیسبوک وزارت داخله

چرا اعتصاب؟

اتحادیه‌ی شرکت‌های ترانسپورتی می‌گوید که در مسیر شاهراه‌ها، پولیس جاده، وزارت فواید عامه، وزارت ترانسپورت و ریاست عمومی ترافیک به بهانه‌های مختلف از موترهای حامل کالاهای بازرگانان افغان پول می‌گیرند که در واقع مبنای قانونی ندارد و نوعی از اخاذی است.

آقای اتمانزی می‌گوید که در نتیجه‌ی گفت‌وگو با مسئولان این ادارات، برای‌شان وعده داده شده است که از اخاذی‌ها جلوگیری می‌کنند. او تأکید کرد که وزیر ترانسپورت حکم خود را در مورد ایجاد غرفه‌ها در مسیر شاهراه لغو کرده است.

در همین حال، وزارت‌های فواید عامه و ترانسپورت در خبرنامه‌های جداگانه از دیدار با مسئولان شرکت‌های ترانسپورتی خبر داده‌اند.

در خبرنامه‌ی وزارت ترانسپورت آمده است که روند اخذ کمیشن‌های ترانسپورتی موترهای باربری داخلی متوقف شده است.

وزارت فواید عامه نیز گفته است: «رهبری وزارت فواید عامه مشکلات مسئولان ترانسپورتی را شنیده و مطابق صلاحیت‌های وزارت آن‌را در روشنایی قانون حل کرده است.»

تأثیر اعتصاب بر بازار

در پی اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی و توقف روند حمل‌ونقل کالاها، قیمت‌ها در بازارهای کشور از جمله شهر کابل افزایش یافته است.

براساس آمار اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، نرخ مواد خوراکی ۲۵ تا ۳۰ درصد در بازارهای کشور افزایش یافته است. خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که بارگیری کالاها از بنادر کشور آغاز شده است. او ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن اعتصاب شرکت‌های ترانسپورتی دست‌کم تا یک هفته‌ی دیگر نرخ مواد در بازارهای کشور به حالت عادی برگردد.