واکسین کرونا

روند تطبیق واکسین کرونا بر کارمندان صحی، نیروهای امنیتی و خبرنگاران آغاز شد

روند تطبیق واکسین کرونا در افغانستان امروز آغاز شد. در گام نخست چند نفر به نمایندگی از سکتورهای صحی و امنیتی و همچنان جامعه‌ی رسانه‌ای واکسین کرونا دریافت کردند.

در مراسمی که به همین مناسبت امروز (سه‌شنبه، ۵ حوت) در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، افزون بر رییس‌جمهور و معاونان او، شماری از اعضای کابینه، رییسان مجلس نمایندگان و مجلس سنا سفیر هند در کابل و… حضور داشتند.

رییس‌جمهور غنی در این مراسم آغاز تطبیق واکسین کرونا را یک فرصت خواند و گفت که دولت در تلاش تدارک منابع به‌خاطر تهیه‌ی واکسین برای ۴۰ درصد شهروندان کشور در مرحله‌ی دوم است.

آقای غنی همچنان گفت که خطر کرونا هنوز هم رفع نشده و گونه‌های جدید این ویروس درحال شیوع است. او گفت که همه باید اقدامات احتیاطی را در نظر داشته باشد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه ضمن قدردانی از کمک‌های هند، همچنان گفت که تطبیق آگاهانه‌ی واکسین کرونا یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های این وزارت است. آقای مجروح از مردم خواست که وزارت صحت را در قسمت نظارت دقیق و شفاف تطبیق موثر واکسین کرونا همکاری کنند.

رودرندرا تاندون، سفیر هند در کابل نیز در این مراسم گفت که واکسین کرونای کمک‌شده از سوی کشورش به افغانستان نشان‌دهنده‌ی تلاش هند برای مبارزه با کرونا و ایجاد همبستگی جهانی در این راستا است.

آقای تاندون همچنان گفت که هند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی واکسین کرونا در جهان است و تا کنون ۲۳ میلیون دوز واکسین را به کشورهای دوست و همکارش کمک کرده است. 

سفیر هند در کابل افزود که کشورش آماده است با حکومت و نهادهای صحی افغانستان از نزدیک کار کند تا بتواند به‌عنوان مثال همبستگی جهانی با ویروس کرونا مبارزه کنند.

افغانستان ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا از سوی هند دریافت کرده است. قرار است با این واکسین ۲۵۰ هزار نفر در افغانستان واکسین شوند.

براساس آمار وزارت صحت عامه کشور برای تهیه واکسین برای شهروندان کشور در مجموع ۶۵۳ میلیون دالر نیاز است.

وحید مجروح قبلا گفته بود که از این میان ۱۱۵ میلیون دالر برای تأمین هزینه‌ی ۲۰ درصد واکسین تدارک دیده شده و ۲۱۸ میلیون دالر دیگر برای ۲۰ درصد دیگر نیز در نظر گرفته شده است اما برای ۳۲۰ میلیون دالر باقی‌مانده دولت در تلاش تأمین بودجه است تا بتواند برای تمام مردم افغانستان واکسین تهیه کند.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در افغانستان به ثبت رسید. براساس آخرین آمار رسمی وزارت صحت عامه، از آن زمان تا کنون بیش از ۵۵ هزار و ۶۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، نزدیک به ۴۹ هزار نفر دوباره بهبود یافته و بیش از دوهزار و ۴۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *