زلمی خلیل‌زاد

سفر منطقه‌ای خلیل‌زاد در پیوند به صلح افغانستان آغاز شد

وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه این کشور در امور صلح افغانستان دور تازه‌ی سفرش به کشورهای منطقه را آغاز کرده است. این نخستین سفر منطقه‌ای خلیل‌زاد در دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا که روز گذشته (۱۰ حوت) منتشر شده، آمده است که آقای خلیل‌زاد و هیأت همراهش به کابل، دوحه و شماری از پایتخت‌های کشورهای منطقه سفر خواهد کرد.

به نقل از اعلامیه، خلیل‌زاد گفت‌وگو با مقام‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، رهبران طالبان و کشورهای منطقه که منافع‌شان با دست‌یابی به یک توافق سیاسی عادلانه و بادوام و همچنان آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه در افغانستان تأمین می‌شود، را در مورد پیشرفت به پیش روند صلح از سر خواهد گرفت.

سفر منطقه‌ای خلیل‌زاد همزمان با یک‌سالگی توافق‌نامه‌ی امریکا – طالبان آغاز شده است. این توافق‌نامه در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در دوحه میان خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان به امضا رسید.

در یک‌سالگی توافق‌نامه‌ی دوحه، درحالی که امریکا مشغول بررسی این توافق‌نامه است، طالبان می‌گوید که توافق‌نامه به‌سوی مثبت در حرکت است. با این حال اما، دولت افغانستان می‌گوید که توافق‌نامه‌ی دوحه هیچ تأثیری در روند صلح نداشته و تنها وقت را ضایع کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *