طالبان: توافق‌نامه‌ی دوحه به‌طرف مثبت روان است؛ دولت: در انتظار صلح، وقت ضایع شده است

همزمان با یک‌سالگی توافق‌نامه‌ی صلح دوحه میان دولت امریکا و گروه طالبان، این گروه می‌گوید که این توافق‌نامه با وجود بعضی کمبودی‌های عملی، به طرف مثبت روان است.

در اعلامیه‌ای که امروز (یک‌شنبه، ۱۰ حوت) از سوی طالبان به نشر رسیده، آمده است که براساس مفاد این توافق‌نامه، بخش زیادی از نیروهای خارجی به‌خصوص نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شده‌اند و این گروه نیز به تکمیل تعهداتش در آن، التزام کامل نشان داده است.

به نقل از اعلامیه، طالبان عملیات‌های خود را به‌صورت قابل ملاحظه کاهش داده‌اند. این گروه مدعی شده است که بر مراکز بزرگ نظامی دولت حملاتی انجام نداده و همین طور در تلاش سقوط ولایات و ولسوالی‌ها نیز نبوده است.

طالبان اما گفته‌اند که جهت امریکایی براساس توافق‌نامه‌ی دوحه، مسئولیت‌های خود را به درستی انجام نداده است. این گروه افزوده که هنوزهم بمباردمان و عملیات تهاجمی علیه جنگ‌جویان این گروه که براساس توافق‌نامه منع شده است، از سوی نیروهای امریکایی راه‌اندازی می‌شود.

طالبان همچنان خواهان بیرون‌کشیدن نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

این گروه افزوده است که برای تسریع مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر، باید گام‌های عملی در جهت تطبیق توافق‌نامه‌ی دوحه برداشته شود. طالبان همچنان توافق‌نامه‌ی دوحه را زمینه‌ساز عملی برای برقراری ثبات در افغانستان خوانده و گفته‌اند که هر بدیلی دیگر برای آن، به شکست می‌انجامد.

با این حال، این گروه از کشور قطر، شورای امنیت سازمان ملل و تمامی کشورها و ناظران بین‌المللی که در مراسم امضای این توافق‌نامه حضور داشته‌اند، خواسته است که مسئولیت‌شان را در جهت تطبیق آن، ایفا کنند.

دولت افغانستان اما گفته است که توقعات شهروندان کشور برای تأمین امنیت و برقراری صلح از توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان، برآورده نشده است. رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی در رشته‌تویتی گفته است که این توافق‌نامه تنها آتش‌بس میان طالبان و امریکا را تضمین کرده، اما روابط طالبان با افغان‌ها تاکنون «تنها به قتل، غارت، ترور و وحشت» محدود است.

آقای اندر تأکید کرده است که برای افغان‌ها امیدی در این توافق‌نامه وجود ندارد. او افزوده است که اگر به این توافق‌نامه از دید افغان‌ها دیده شود، در انتظار برقراری صلح، وقت ضایع شده است.

همزمان با این، فریدون خزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفته است که طالبان به مفاد توافق‌نامه‌ی دوجه از جمله پایان خشونت‌ها، پیگیری جدی و معنادار مذاکرات و قطع روابط با سایر گروه‌های تروریستی پابند نبوده است.

او افزوده است با آنکه با امضای این توافق‌نامه، فرصت «تاریخی» برای صلح و زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شد، اما به‌دلیل عدم پابندی طالبان به آن، برخلاف توقع مردم افغانستان خشونت‌ها کاهش نیافته و آتش‌بس نیز برقرار نشده است.

خزون تأکید کرد: «گروه طالبان به مذاکرات داخلی میان‌افغان‌ها حاضر نشده است و تعهد لازم برای پیشرفت مذاکرات نداشته است.» او اما تأکید کرد که دولت افغانستان امیدوار است که فرصت به‌میان‌آمده برای صلح، ضایع نشود و جنگ و خشونت در کشور پایان یابد.

توافق‌نامه‌ی دوحه در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی میان امریکا و طالبان به امضا رسید. براساس این توافق‌نامه، نیروهای خارجی تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان باید خارج شوند.

در مقابل، طالبان نیز تعهد سپرده بودند که روابط با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند، خشونت‌ها را کاهش می‌دهند و با دولت افغانستان وارد مذاکرات سازنده می‌شوند.

اما امریکا، ناتو و دولت افغانستان بارها طالبان را متهم کرده‌اند که به تعهدات‌شان در این توافق‌نامه عمل نکرده‌اند. امریکا و ناتو خروج نیروها از افغانستان را مشروط کرده‌اند.

دولت امریکا همچنان گفته است که توافق‌نامه‌ی دوحه را بررسی می‌کند تا دیده شود که طالبان به چه اندازه به تعهداتش عمل کرده‌اند.