تظاهرات هواداران حزب اسلامی در کابل
عکس: TOLO News

تظاهرات هواداران حزب اسلامی در کابل؛ حکمتیار: صاحبان قدرت دست از مخالفت با صلح بردارند

شماری از هواداران حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز جمعه در شهر کابل تظاهرات کرده‌اند. عملی نشدن توافق‌نامه‌ی صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی و رهانشدن زندانیان این حزب از زندان‌های دولت از دلایل اصلی این تظاهرات گرفته شده است.

معترضان همچنان شعار صلح، اصلاح نظام و تأمین عدالت اجتماعی را با خود حمل می‌کنند. توقف ترورهای هدفمند از دیگر شعارهای معترضان است. به گفته‌ی آنان، «یک حلقه‌ی سکولار و بی‌دین در حکومت در ترورهای هدفمند علما و شخصیت‌های ملی دست دارد».

آنان بر عملی‌سازی توافق‌نامه‌ی صلح دولت با حزب اسلامی تأکید کرده، می‌گویند تا زمانی که به خواست‌های‌شان از سوی حکومت پاسخ مثبت داده نشود، به اعتراضات‌شان در کابل و شماری دیگر از بزرگ‌شهرهای کشور ادامه خواهند داد.

در همین حال، خود گلبدین حکمتیار در سخنانی، حکومت افغانستان را «غدار» خواند و گفت که به وعده‌اش عمل نکرده و جلو ورود کاروان‌های هواداران حزب اسلامی از ولایات به کابل را گرفته است.

آقای حکمتیار همچنان گفت که تظاهرات امروز آغاز سلسله تظاهرات‌های بزرگ هواداران حزب اسلامی است که در روزهای آینده در بزرگ‌شهرهای کشور از جمله کابل راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته‌ی حکمتیار، ترورهای هدفمند باید بدون قید و شرط و برای همیشه متوقف شود. به گفته‌ی او، به همه واضح است که در ترورهای هدفمند مخالفان سیاست‌ها و معترضان حکومت، علما، صلح‌خواهان، مخالفان جنگ، و کسانی که ختم بحران کنونی را می‌خواهند، هدف قرار می‌گیرند.

طبق اظهارات حکمتیار، در ترورهای هدفمند «کمونستان و سکولاران» هدف قرار نمی‌گیرند و «معلوم است که پشت این ترورهای هدفمند کی‌ها دست دارند». او هشدار داد در صورتی که ترورهای هدفمند متوقف نشود، حکومت با عواقب بد مواجه خواهد شد.

گلبدین حکمتیار به‌گونه‌ی ضمنی رهبران حکومت را به مخالفت با صلح متهم کرد و افزود که «صاحبان قدرت» از مخالفت با صلح دست بردارند. او همچنان از حکومت خواست که آمادگی برای یک جنگ تازه را متوقف کند.

حکمتیار از امریکا و طالبان نیز خواست که به توافق‌نامه‌ی دوحه متعهد باقی بمانند، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و یک حکومت جدید در این کشور به میان آید.

حکومت افغانستان تا کنون به این اظهارات گلبدین حکمتیار پاسخ نداده است.

گلبدین حکمتیار مدعی است که حکومت مفاد توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی را عملی نکرده است. به گفته‌ی او، حدود سه‌هزار زندانی این حزب هنوز هم آزاد نشده‌اند. او پیش از این به حکومت ده روز فرصت داده بود مفاد توافق‌نامه‌ی صلح را عملی و زندانیان باقی‌مانده‌ی حزب اسلامی را رها کند.

آقای حکمتیار همچنان روز گذشته در یک نشست خبری گفته بود که حکومت به تعهداتش در مورد رهایی زندانیان حزب اسلامی و فراهم‌سازی زمینه برای بازگشت و اسکان مهاجران با این حزب، عمل نکرده است.

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در ماه میزان سال ۱۳۹۵خورشیدی به امضا رسید. براساس این توافق‌نامه، دولت متعهد شده بود که تمامی زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.

در تاریخ ۲۶ دلو کمیسیون مشترک اجرائیوی موافقت‌نامه بین دولت و حزب اسلامی اعلام کرده بود که براساس فهرست ۱۲۰۰ نفری که از سوی حزب اسلامی در اختیار این کمیسیون قرار گرفته، تا کنون ۱۱۶۴ تن از زندانیان از زندان‌های مختلف کشور رها شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون مشترک همچنان آمده بود که ۷۴ زندانی دیگر حزب اسلامی به اعدام محکوم و یا به داشتن ارتباط با داعش، مواد مخدر و قضایای اختطاف متهم اند و حکومت مکلف به رهایی آنان نیست.