عبدالله و معاون سفارت امریکا در کابل

عبدالله با معاون سفارت امریکا در کابل روی «طرح پیشنهادی واشنگتن برای صلح» گفت‌وگو کرد

شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که عبدالله عبدالله، رییس این شورا در دیدار با مک کری، معاون سفیر امریکا در کابل، روی طرح پیشنهادی واشنگتن برای صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

در خبرنامه که از سوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی به نشر رسیده، آمده است که این دیدار پس از چاشت امروز (شنبه، ۱۶ حوت) صورت گرفته است. دو طرف در این دیدار، همچنان در مورد آخرین تلاش‌ها برای صلح و گام‌های بعدی در این روند صحبت کرده‌اند.

به نقل از خبرنامه، عبدالله عبدالله و معاون سفیر امریکا در کابل از تسریع روند مذاکرات صلح استقبال کرده و خواهان یافتن یک راه‌حل سیاسی همه‌شمول و پایان جنگ در افغانستان شده‌اند.

پیشتر منابع آگاه از روند صلح به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدارش با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در جریان سفر اخیرش به کابل حامل نامه‌ای ویژه از طرف وزیر خارجه‌ی امریکا بوده است. در این نامه، از مقامات دولت افغانستان خواسته شده است که به روند صلح سرعت داده شده و اجماع داخلی برای مذاکره با طالبان در سطحی جدید ایجاد شود.

براساس معلومات این منابع، اگر مقدمات سیاسی لزم در دولت افغانستان و گروه طالبان به‌موقوع روی‌دست گرفته شود، یک کنفرانس در سطح رهبران سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، هرچه سریع‌تر به میزبانی ترکیه در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.

همچنان منابعی معتبر از دولت افغانستان نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که امریکا طرح ایجاد یک حکومت عبوری و انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت عبوری را به رهبران دولت افغانستان سپرده است. براساس این طرح، پس از شروع روند جدید در آنکارا و حصول توافق بر سر مسایل اساسی، انتقال قدرت به دولت انتقالی صورت خواهد گرفت.

زلمی خلیل‌زاد دور تازه‌ی سفرهایش را در پیوند به صلح افغانستان در دهم حوت آغاز کرده است. او در یازدهم حوت به کابل آمده و با رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از چهره‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرده است. آقای خلیل‌زاد پس از سه روز اقامت به دوحه رفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *