نادر نادری

نادری: طرح تازه‌ی امریکا برای صلح افغانستان زیر بررسی است

احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که «طرح دولت انتقالی صلح» زیر بررسی دولت قرار دارد.

آقای نادری که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ حوت) در «انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این طرح یکی از چند گزینه برای ختم جنگ و برقراری صلح در افغانستان است. او تأکید کرد: «[طرح دولت انتقالی را] دیدیم. یکی از چند گزینه‌ای است که باید به آن پرداخته شود.»

سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفت که این طرح هم‌اکنون «در جریان بررسی‌ها»ی دولت قرار دارد. به گفته‌ی او، باید دولت مؤثریت این طرح را مورد ارزیابی واقع‌بینانه قرار دهد تا دیده شود که افغانستان را «کمک می‌کند و یا هم به یک بحران طولانی‌مدت دیگر می‌کشاند».

از سویی هم، احمدنادر نادری گفت که بخش‌هایی از این طرح که با ارزش‌های جمهوری اسلامی افغانستان هم‌خوانی دارد، ممکن برای گروه طالبان غیرقابل پذیرش باشد.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی نیز که در نشستی به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی زن در کابل صحبت می‌کرد، گفت این طرح به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای تسریع روند صلح افغانستان مطرح شده است.

او همچنان تأکید کرد که دولت افغانستان این طرح را با تمامی اقشار مردم شریک می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدارش با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در جریان سفر اخیرش به کابل حامل نامه‌ای ویژه از طرف وزیر خارجه‌ی امریکا بوده است. براساس گفته‌های منابع آگاه از روند صلح، در این نامه از مقامات دولت افغانستان خواسته شده است که به روند صلح سرعت داده و اجماع داخلی برای مذاکره با طالبان در سطحی جدید ایجاد شود.

براساس معلومات این منابع، اگر مقدمات سیاسی لزم در دولت افغانستان و گروه طالبان به‌موقوع روی‌دست گرفته شود، یک کنفرانس در سطح رهبران سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، هرچه سریع‌تر به میزبانی ترکیه در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.

همچنان منابعی معتبر از دولت افغانستان نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که امریکا طرح ایجاد یک حکومت عبوری و انتقال قدرت از دولت فعلی به دولت عبوری را به رهبران دولت افغانستان سپرده است. براساس این طرح، پس از شروع روند جدید در آنکارا و حصول توافق بر سر مسایل اساسی، انتقال قدرت به دولت انتقالی صورت خواهد گرفت.

«مذاکرات دوحه به‌صورت معنادار آغاز نشده است»

همزمان با ارایه‌ی طرح «دولت انتقالی صلح» از سوی امریکا، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که مذاکرات صلح بین‌الافغانی در شهر دوحه، پایتخت قطر تاکنون نتیجه‌ی مؤثری در پی نداشته است.

احمدنادر نادری افزود که هم‌اکنون نیز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان به‌صورت معنادار و جدی آغاز نشده است. او گفت: «برداشت فعلا این است که وقت‌خریدن و وقت‌کشتن است، اما اینکه بتوانیم به نتیجه‌‌ی مؤثر و بحث‌های اصلی برسیم، هنوز نرسیده‌ایم.»

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که تحرکاتی برای فراهم‌سازی زمینه برای آغاز بحث‌های جدی آغاز شده است.

از سویی هم، آقای نادری پیچیده‌بودن بازیگران منطقه‌ای در ناامنی افغانستان را از دیگر عامل تأخیر در مذاکرات دوحه خواند. به گفته‌ی او، اهداف استراتژیک کشورهای منطقه که در ختم جنگ افغانستان مؤثرند، با اهداف مردم افغانستان در مورد برقراری صلح پایدار در تقابل قرار دارد.

سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان تأکید کرد که تاکنون تلاش‌ها برای اجماع منطقوی برای صلح افغانستان با توجه به منافع متضاد در منطقه نیز نتیجه‌ی مثبت در پی نداشته است.

او گفت که باید دستگاه سیاست خارجی و شرکای بین‌المللی افغانستان در این مورد بیشتر کار کنند.

احمدنادر نادری تأکید کرد: «این (اجماع منطقوی برای صلح افغانستان) نیاز به تلاش‌های گسترده، دقیق و توأم با فشار و تعزیرات از طرف جامعه‌ی جهانی، به‌ویژه‌ی امریکا دارد.» او گفت که باید در مواردی شرکای بین‌المللی افغانستان این تعزیرات را بر کشورها منطقه از جمله پاکستان وضع کنند.

آقای نادری همچنان گفت که روند صلح نیاز به صبر و دقت دارد و باید به ارزش‌های افغانستان، موضوع عدالت، موضوع رسیدگی به قربانیان جنگ و التیام جامعه در این روند، دقت بیشتر صورت گیرد. او تأکید کرد: «با سهل‌انگاری و با سرعت بدون دقت، صلح پایدار را نمی‌توانیم به‌دست آوریم، اما با تأخیر و بدون حفظ استعجالیت بر ختم جنگ هم نمی‌توانیم خون‌ریزی را متوقف کنیم.»

سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت همچنان گفت که صلح قیمت دارد و مردم و دولت افغانستان هم بر آن واقف است. او اما افزود که به‌جز ارزش‌های مردم و اصل انتخابی‌بودن قدرت به‌عنوان عناصر ثبات اساسی آینده‌ی افغانستان، دیگر تمامی موارد قانون اساسی قابل تعدیل است.

او در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله آغاز شد. در مرحله‌ی اول مذاکرات دو طرف روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند. مرحله‌ی دوم نیز در تاریخ ۱۶ آغاز شد که هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف تاکنون به جز چند بار، دیگر باهم دیداری نداشته‌اند.