عبدالله عبدالله

عبدالله به اداره‌ی احصائیه: اشتباه خود را اصلاح کنید

یک روز پس از اعلام اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات مبنی بر درج ۵۴ قوم جدید در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که این اداره باید بادرنظرداشت اتحاد مردم افغانستان، این «اشتباه» را اصلاح کند.

آقای عبدالله امروز (یک‌شنبه، ۲۴ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: «اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات باید با درنظرداشت مصلحت کلان کشور و اتحاد مردم افغانستان این اشتباه را اصلاح کند و در عمل‌کردهای خود از اقداماتی که به وحدت ملی و مصالح کلان کشور صدمه وارد می‌کند، خودداری کند.»

به گفته‌ی او، افغانستان هم‌اکنون نیازمند اتحاد، اجماع و توافق نظر روی قضایای کلان کشور است و از دامن‌زدن به قضایای «حاشیه‌ای» که باعث خدشه‌دارشدن وحدت و اتحاد مردم می‌شود، باید جلوگیری شود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان نشر فهرست اقوام جدید در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک را غیرعلمی خوانده و تأکید کرده است: «تصمیم درباره‌ی قضایای کلان و حساس ملی نیازمند بحث و مشوره در سطح ملی و بزرگ‌تر است.»

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات روز گذشته در اعلامیه‌ای گفته بود که این تصمیم را براساس درخواست بزرگان برخی از اقوام و بادرنظرداشت تفسیر بند سوم ماده‌ی چهارم قانون اساسی گرفته است. در اعلامیه گفته شده است که آنان از طریق مراجع مختلف رسمی، خواهان درج اقوام‌شان که در قانون اساسی به‌گونه‌ی صریع تذکر به عمل نیامده، در شناس‌نامه‌ی الکترونیک شده بودند.

در ماده‌ی چهارم قانون اساسی کشور از ۱۴ قوم به‌گونه‌ی صریح نام برده شده است. در این ماده‌ی قانون تأکید شده است: «ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک،‌ هزاره، اوزبیک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه‌ای، نـورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، بـراهـــوی و سایـر اقـوام می‌باشد.»

اما اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات گفته است که با توجه به قرار قضایی شورای عالی دادگاه عالی در مورد این ماده‌ی قانون اساسی، نام‌های ۵۴ قوم جدید را در شناس‌نامه‌ی الکترونیک درج کرده است.

تصمیم اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات در مورد درج اقوام جدید در چند روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. منتقدان این تصمیم گفته‌اند که این اداره در تلاش است که قبیله‌ای در درون یک قوم را به عنوان قوم مستقل درج شناس‌نامه کند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری ساعاتی پس از اعلام اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات مبنی بر درج ۵۴ قوم جدید در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک، در اعلامیه‌ای گفته بود که تصمیم عجولانه حکومت را مورد پرسش قرار می‌دهد و سبب نفاق در میان مردم می‌شود.

آقای دانش افزوده بود آن چه که از سوی اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات به‌عنوان فهرست اقوام برای درج در شناس‌نامه‌ی الکترونیک نشر شده، فاقد جنبه‌ی مسلکی و علمی است.

او از اداره‌ی ملی و احصائیه خواسته بود که تصمیم خود در مورد درج ۵۴ قوم جدید در شناس‌نامه‌ی الکترونیک را مورد بازنگری قرار دهد.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان نیز این تصمیم را جزئی از برنامه‌ی هم‌پاشی مردم افغانستان خوانده و خواهان بازنگری آن شده است.