دیدار وزیران خارجه‌ی افغانستان و هند
عکس: MFA

وزیر خارجه‌ی هند: از روند صلح و دست‌آوردهای ۲۰ سال اخیر مردم افغانستان حمایت می‌کنیم

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغانستان در جریان سفرش به هند با اس‌ جی شنکر، وزیر خارجه‌ی آن کشور دیدار کرده است. وزیر خارجه‌ی هند در این دیدار گفته است که کشورش از روند صلح و دست‌آوردهای دو دهه‌ی اخیر مردم افغانستان پشتیبانی می‌کند.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی افغانستان آمده است که این دیدار شام روز گذشته (دوشنبه، ۲ حمل) انجام شده است.

دو طرف در این دیدار در مورد گسترش روابط دوجانبه، تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص مذاکرات صلح افغانستان، همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به نقل از خبرنامه، آقای اتمر نقش هند را در روند صلح افغانستان بااهمیت دانسته و خواهان نقش فعال آن کشور در تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح شده است.

در مقابل، وزیر خارجه‌ی هند نیز گفته است که برای کمک در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی به هدف تأمین صلح در افغانستان آماده‌ی همکاری است.

او تأکید کرده است که اجماع و وحدت ملی در داخل افغانستان سبب تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که دو طرف در این دیدار نشست صلح ترویکا در مسکو را بررسی کرده و اعلامیه‌ی پایانی این نشست را برای تقویت و پیشرفت روند صلح مثبت ارزیابی کرده‌اند.

طبق خبرنامه‌ی این وزارت، هند برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای در مورد صلح و توسعه‌ی افغانستان از جمله نشست روند استانبول – قلب آسیا در تاجیکستان و نشست صلح ترکیه اعلام آمادگی کرده است.

وزیران خارجه‌ی افغانستان و هند همچنان در مورد پروژه‌های اتصال منطقه‌ای از جمله توسعه‌ی خطوط آهن از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان، توسعه‌ی بندر چابهار و افزایش دادوستد تجاری میان دو کشور صحبت کرده‌اند.

آن‌ها تطبیق این پروژه‌ها را در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ثبات منطقه‌ای بااهمیت دانسته‌اند.

براساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی افغانستان، دو طرف توافق کرده‌اند تا به‌خاطر تقویت همکاری‌های اقتصادی و انکشافی، گروه‌های کاری اختصاصی را در ساحات مختلف شکل داده و پروژه‌های مورد نظر را از طریق این گروه‌ها پی‌گیری کنند.

محمدحنیف اتمر روز گذشته در یک سفر رسمی سه روزه به هند رفت. هدف این سفر گسترش روابط دوجانبه و تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد روند صلح افغانستان اعلام شده است.