سرور دانش

حفظ و تداوم قانون اساسی محور اصلی نقشه‌ی راه غنی برای رسیدن به صلح است

سرور دانش:

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که محور اصلی نقشه‌ی راه رییس‌جمهور اشرف غنی برای رسیدن به صلح، مسأله‌ی حفظ قانون اساسی و تداوم آن است تا از یک نوع گسست، انقطاع و فروپاشی نظام جلوگیری شود.

آقای دانش که امروز (یک‌شنبه، ۱۵ حمل) در مراسم معرفی ذبیح‌الله کلیم، سرپرست جدید دادستانی کل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که افغانستان در طول تاریخ نُه تا ده قانون اساسی داشته است، اما هر زمانی که یک نوع فروپاشی به‌وجود آمده، قانون اساسی نیز لغو شده و قانون جدید جای آن را گرفته است.

دانش استدلال کرد که لغو قانون اساسی خود به معنای گسست و فروپاشی است و به این دلیل رهبری حکومت به حفظ قانون اساسی و تداوم آن تأکید دارد.

در همین حال، معاون دوم ریاست‌جمهوری به تعدیل قانون اساسی کنونی اشاره کرد و گفت که در حال حاضر همه به تعدیل این قانون نظر مثبت دارند.

به گفته‌ی او، حدود ۱۸ سال از قانون اساسی کنونی می‌گذرد و به‌طور طبیعی هم این قانون نیاز به بازنگری دارد و مخصوصا برای رسیدن به صلح نیز پذیرش تعدیل قانون اساسی از ارزش خاصی برخوردار است.

آقای دانش در عین حال گفت که تعدیل قانون اساسی باید براساس میکانیزم و شیوه‌هایی که در خود این قانون مطرح شده است، صورت بگیرد. او تأکید کرد که برای تعدیل قانون اساسی، رأی مردم و به‌ویژه برگزاری لویه‌جرگه قانون اساسی در نظر گرفته شود.

سرور دانش در بخشی از صحبت‌هایش گفت که انتخابی بودن کارگزاران نظام یکی دیگر از محورهای نقشه‌ی راه صلح رییس‌جمهور غنی است.

آقای دانش افزود که در حالت صلح و یا در حالت جنگ، انتخابات یک عنصر کلیدی برای نظام سیاسی است و به همین خاطر رهبری حکومت به انتخابات تأکید دارند.

او همچنان گفت که براساس نقشه‌ی راه آقای غنی برای رسیدن به صلح، رهبری حکومت حاضر است انتخابات زودهنگام را زیر نظارت جامعه‌ی جهانی در هر زمانی که روی آن توافق صورت گیرد، برگزار کند.

چندی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد دولت افغانستان گزارش کرد که رییس‌جمهور اشرف غنی طرح پیشنهادی امریکا برای صلح افغانستان را رد کرده و در مقابل طرحی را پیشنهاد کرده است که براساس آن انتخابات ریاست‌جمهوری در ظرف شش ماه برگزار خواهد شد.

این منابع همچنان گفته بودند که آقای غنی این طرح خود را در نشست صلح استانبول ارائه می‌کند. نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان قرار است در جریان ماه جاری میلادی (اپریل) برگزار شود. قرار است در این نشست روی آینده‌ی سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته شود.

روز گذشته نیز حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در یک نشست خبری گفت که آقای غنی در انتخابات زودهنگام که بخشی از طرح او برای صلح است، نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد بود.

آقای محب تأکید کرد که حکومت کنونی براساس آرای مردم تشکیل شده و هر گونه حکومتی که در آینده تشکیل می‌شود، نیز باید براساس آرای مردم تشکیل شود.