ولسوالی جلریز

گروگان‌گیری غیرنظامیان در جلریز؛ نُه نفر رها شده و نُه نفر دیگر هنوز هم نزد طالبان گروگان اند

مقام‌های محلی در ولایت میدان‌وردک می‌گویند که طالبان نُه غیرنظامی ربوده‌شده را رها کرده‌اند، اما هفت غیرنظامی دیگر هنوز هم در نزد این گروه گروگان اند.

اباسین سروری، ولسوال ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک امروز (جمعه، ۶ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان به تاریخ ۲۳ حوت سال گذشته ۱۶ غیرنظامی را از ساحه‌ی «زیولات» ولسوالی جلریز ربوده بودند.

آقای سروری قبلا نیز به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که افراد ربوده‌شده تاجیک‌تبار اند و در هنگام رفت‌وبرگشت از ولسوالی جلریز به کابل و میدان‌شهر، مرکز میدان‌وردک و برعکس توسط طالبان ربوده شده‌اند.

سروری اکنون می‌گوید که در نتیجه‌ی تلاش‌های اداره‌ی ولسوالی در همکاری نزدیک با متنفذان قومی، از مجموع این افراد، نُه نفرشان رها شده‌اند. به گفته‌ی او، افراد رهاشده، افراد مُسن و یا کودکان اند.

از سوی هم، اباسین سروری گفت که طالبان به تازگی دو غیرنظامی دیگر را از ساحه‌ی «تکانه»ی ولسوالی جلریز ربوده‌اند. به گفته‌ی آقای سروری، معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که یکی از افراد ربوده‌شده ساکن ولسوالی بهسود و دیگری از ولایت غزنی بوده است.

ولسوال جلریز تأکید کرد که در حال حاضر نُه غیرنظامی در نزد گروه طالبان در ولسوالی جلریز گروگان اند. طبق اظهارات او، تلاش‌ها از طریق بزرگان قومی برای رهایی آنان از نزد طالبان جریان دارد.

در همین حال، محمدمهدی راسخ، نماینده‌ی مردم میدان‌وردک در مجلس نمایندگان در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که در حال حاضر ۱۴ غیرنظامی در ولسوالی جلریز این ولایت نزد گروه طالبان گروگان اند.

آقای راسخ نوشته است که ۱۲ نفر این غیرنظامیان حدود ده روز پیش ربوده شده و دو نفر دیگر نیز که ساکنان ولسوالی بهسود اند، به تازگی از سوی طالبان ربوده شده‌اند. راسخ تأکید کرده است که طالبان این غیرنظامیان را به دلیل حمایت از حکومت ربوده‌اند، اما حکومت برای رهایی آنان هیچ اقدامی نکرده است.

ولسوال جلریز نیز می‌گوید که بیشتر ساکنان ولسوالی جلریز از حکومت حمایت می‌کنند و به همین دلیل، طالبان به‌زور از آنان می‌خواهند که به جای حکومت، از طالبان حمایت کنند. به گفته‌ی سروری، گروگان‌گیری غیرنظامیان از سوی طالبان نیز به همین هدف انجام می‌شود.

با این حال، مهدی راسخ از حکومت خواسته است که قطعات اضافه نیروهای امنیتی را از ولسوالی حصه‌ی اول بهسود به‌خاطر بازپس‌گیری ولسوالی دایمرداد، تصفیه‌ی شاه‌راه «مرگ» جلریز و آزادسازی ولسوالی جلریز از محاصره‌ی طالبان، سوق بدهد.

گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

ولایت میدان‌وردک در جنوب کابل از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان طالبان در بخش‌هایی از این ولایت از جمله ولسوالی جلریز حضور و فعالیت گسترده دارند.