خروج شتاب‌زده‌ی نیروهای خارجی ممکن است افغانستان را با جنگ داخلی مواجه کند

محب:

به‌دنبال هشدار آژانس اطلاعاتی دولت امریکا از پیامد خروج شتاب‌زده‌ی نیروهای خارجی از افغانستان، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که اگر این نیروها خارج شوند، افغانستان با احتمال جنگ داخلی روبه‌رو می‌شود.

آقای محب که امروز (شنبه، ۷ حمل) در یک نشست مشترک خبری با محمدیاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «اگر نیروهای خارجی [از افغانستان] بیرون شوند و ما به طرف صلح نرویم، خطر این وجود دارد که ما (افغانستان) به جنگ داخلی برگردیم.»

او اما افزود که مردم افغانستان نمی‌خواهند به جنگ داخلی برگردند.

در همین حال، مشاور امنیت ملی تأکید کرد که نهادهای امنیتی کشور در تلاشند تا به‌منظور جلوگیری از احتمال بروز جنگ داخلی در افغانستان، خلاها و ضعف‌ها را برطرف کنند. او گفت: «همه‌ی آمادگی‌هایی که وزارت‌های داخله و دفاع می‌گیرند، به این دلیل است که ما از آن طور وضعیت (احتمال جنگ داخلی) که همه‌ی نهادهای استخباراتی از آن‌ها هشدار می‌دهند، جلوگیری کنیم و برویم به طرف صلح.»

از سویی هم، حمدالله محب از گروه طالبان خواست که از فرصت پیش‌آمده برای برقراری صلح در کشور استفاده کنند و به جنگ‌شان خاتمه دهند. او تأکید کرد که اگر طالبان به فکر رسیدن به قدرت باشند، اشتباه می‌کنند.

در همین حال، محمدیاسین ضیا نیز گفت که نهادهای امنیتی و دفاعی کشور آمادگی کامل برای مواجه با هر نوع شرایط برای دفاع از کشور دارند و برای «بدترین سناریو» آماده‌اند.

این درحالی است که روزنامه نیویارک تایمز به تازگی با استناد به یک ارزیابی آژانس اطلاعاتی دولت امریکا گزارش کرده که اگر نیروهای امریکایی پیش از آنکه طالبان و دولت افغانستان روی تقسیم قدرت باهم توافق کنند، افغانستان را ترک کنند، این کشور ظرف دو یا سه سال پس از خروج نیروهای خارجی به پیمانه‌ی وسیعی در اختیار طالبان قرار خواهد گرفت.

به گفته‌‌ی مقام‌های ارشد امریکایی این امر می‌تواند به صورت بالقوه سبب تقویت القاعده در داخل افغانستان شود.

در همین حال، جوبایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به تازگی درباره‌ی خروج نیروهایش از افغانستان گفته است که پابندی به مهلت تعیین‌شده به دلایل فنی خیلی دشوار است.

از سوی دیگر او گفته است که کشورش قصد ندارد برای مدت طولانی در افغانستان بماند، اما به گفته‌ی او، خروج از افغانستان «منظم و مصئون» خواهد بود.

گروه طالبان اظهارات اخیر رییس‌جمهور امریکا را مبهم خوانده و گفته است که اگر نیروهای امریکایی بر اساس توافقنامه‌ی که بین امریکا و این گروه امضا شده، تا اول ماه می از افغانستان خارج نشود، این گروه به جنگش ادامه می‌دهد.

«آجندای نشست ترکیه باید مشخص شود»

از سویی هم، مشاور امنیت ملی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری نشست ترکیه، نیز گفت که دولت افغانستان برای اشتراک در این نشست آمادگی دارد.

در همین حال، او افزود که باید اجندای این نشست و نتیجه‌ی آن مشخص شود: «قبل از نشست باید آمادگی درست روی آجندا و مسائلی که صحبت صورت می‌گیرد، باید قبل از قبل صحبت صورت گیرد و نتیجه را هم معلوم کنیم که به چه نتیجه می‌رسیم.»

حمدالله محب تأکید کرد که هم‌اکنون روی این موارد صحبت‌ها جریان دارد.

از سویی هم، او گفت که باید در این نشست از گروه طالبان نیز افرادی اشتراک کنند که آنان صلاحیت تصمیم‌گیری را داشته و خواهان برقراری صلح باشند. آقای محب تأکید کرد که مذاکره با افرادی از طالبان که خواهان ختم جنگ اند، ممکن به یک نتیجه برسد.

او گفت: «طوری که [طالبان] در قطر وقت را ضایع می‌کنند. تیمی که در قطر فرستاده‌اند، هیچ صلاحیت ندارند و روی موضوعات اصلی بحث نمی‌توانند.»

از سویی هم، مشاور شورای امنیت ملی گفت که اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان که چندی پیش به کابل آمده بودند، دوباره برای مذاکره با طالبان به قطر برگشته‌اند.

این صحبت‌ها درحالی صورت می‌گیرد که قرار است نشست ترکیه در ماه آینده‌ی میلادی (آپریل) برگزار شود.