طرح جمهوری اسلامی افغانستان برای نشست استانبول
NRC

پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان آماده شد

شورای عالی مصالحه‌ی ملی اعلام کرده است که کمیته‌ی تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان کار روی این پیش‌نویس را نهایی کرده و آن‌را به رهبری این شورا سپرده است.

فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته است که پیش‌نویس طرح صلح که پس از کارهای منسجم  شبانه‌روزی تهیه و آماده‌شده است، امروز (یک‌شنبه، ۲۲ حمل) به رهبری این شورا سپرده شده است.

آقای خوزون همچنان گفته است که قرار است این پیش‌نویس در روزهای آینده به کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی ارائه شود که پس از تصویب، به‌عنوان طرح واحد جمهوری اسلامی افغانستان در نشست ترکیه ارائه خواهد شد.

قبلا شورای عالی مصالحه‌ی ملی در اعلامیه‌ای گفته بود که طرح نهایی صلح جمهوری اسلامی افغانستان به‌صورت کلی بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات براساس اصل یک فرد یک رأی، مشارکت عادلانه و معنادار همه در نظام، پایان دایمی جنگ و خشونت در کشور و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقت‌نامه‌ی صلح در صورت توافق، تأکید دارد.

این درحالی است که به تازگی امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری گفته است که احتمال دارد نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان در جریان هفته‌ی جاری برگزار شود.

آقای صالح همچنان گفته است که «توافق روی ارزش‌ها»، «آتش‌بس» و «ایجاد حکومت صلح» از آجنداهای پیش‌بینی‌شده‌ی این نشست اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *