همایش مردم هرات در حمایت از صلح

هراتیان: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان بهانه‌ا‌ی برای جنگ ندارند

بیش از یک‌هزار نفر از باشندگان هرات در یک همایش از گروه طالبان خواستند که دست از جنگ، خشونت و «برادرکشی» بردارند.

این باشندگان هرات می‌گویند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان هیچ بهانه‌ای برای تداوم جنگ ندارند و باید به فکر برقراری آتش‌بس باشند. به‌گفته‌ی آنان، تداوم جنگ تنها به کشتار افغان‌ها می‌انجامد.

احمد علی، یکی از علمای دین در همایش «پیامبر صلح و رحمت» به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان باید حالا بیش‌تر از هر زمانی به فکر ختم جنگ و برقراری آتش‌بس باشند.

او افزود که جنگ‌طلبی طالبان باعث نفرت بیش‌تر مردم از این گروه خواهد شد و باید هر چه سریع‌تر طالبان به میز مذاکرات صلح برگردند: «جنگ افغانستان حرام است و باید ختم شود. حالا که نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، باید به روند صلح یک جا شوند.»

فاطمه یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این همایش صلح‌طلبی است. او با اشاره به دوام جنگ در افغانستان می‌گوید که غیرنظامیان قربانی اصلی این جنگ هستند.

او از حکومت و گروه طالبان می‌خواهد که به جنگ و خشونت نقطه‌ی پایان بگذارند: «عمر من در جنگ سپری شد و نباید نسل آینده افغانستان نیز در جنگ زندگی کند. تنها خواهش من از طالبان این است که سلاح خود را به زمین بگذارند.»

قرار بود که نشست صلح استانبول پس از عید فطر برگزار شود، اما تاکنون گروه طالبان شرکت در این نشست را نپذیرفته‌اند. همچنین مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه، پایتخت قطر نیز متوقف است.

سید محمد شیرزادی، برگزارکننده‌ی همایش صلح‌طلبی در هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت که گروه طالبان باید هرچه زودتر به میز مذاکره با حکومت برگردند و همچنین در نشست صلح استانبول نیز شرکت کنند.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می آغاز شده است و همزمان با این، گروه طالبان سطح خشونت‌ها را بلند برده‌اند. در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای ختم جنگ در افغانستان وجود ندارد.