طالبان: تا خروج همه‌ی نیروهای خارجی از افغانستان، در هیچ نشستی شرکت نمی‌کنیم

همزمان با اعلام وزارت امور خارجه‌ی ترکیه مبنی بر برگزاری نشست استانبول تا ده روز آینده، گروه طالبان می‌گوید که تا خروج تمامی نیروهای خارجی از کشور، در هیچ نشستی که درباره‌ی افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نمی‌کند.

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در تویتی گفته است: «تا وقتی که همه‌ی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، امارت اسلامی افغانستان در هیچ کنفرانسی که درباره‌ی افغانستان در آن تصمیم‌گیری مي‌شود، شرکت نخواهد کرد.»

با این حال اما او گفته است که طالبان امور خود را مطابق «ارشادات» دین اسلام انجام می‌دهند و در نتیجه‌ی مشورت هر فیصله‌ای که صورت گرفت، براساس آن تصمیم می‌گیرند.

سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که وزارت خارجه‌ی ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۴ حمل) اعلام کرد که نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان در تاریخ ۲۴ اپریل برگزار می‌شود و تا ۴ می ادامه می‌یابد.

براساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، این نشست به میزبانی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد و در سطح بلند و فراگیر میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار می‌شود. هدف اصلی نشست استانبول تسریع روند صلح افغانستان، تکمیل مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه و دست‌یابی به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار خوانده شده است.

از سویی هم، پیشتر گزارش شده بود که این نشست در ۱۶ اپریل برگزار می‌شود. طالبان دو روز پیش نیز اعلام کردند که برای شرکت در این نشست در این تاریخ، آمادگی ندارند.

همچنان گروه طالبان درحالی خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان را برای اشتراک در نشست‌های مرتبط به افغانستان شرط قرار داده است که روزنامه‌ی واشنگتن‌پُست به نقل از منابع آگاه از برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گزارش کرده که بایدن تصمیم دارد تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

واشنگتن‌پُست گفته است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی انجام می‌شود. براساس گزارش این روزنامه، برنامه‌ی بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است امروز (چهارشنبه،‌ ۲۵ حمل) اعلام شود.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند. مأموریت این نظامیان آموزش، مشوره‌دهی و در مواردی حمایت از نیروهای افغان است.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ خورشیدی میان امریکا و طالبان امضا شد، نیروهای خارجی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند.