جورج دبلیو بوش

بوش: خروج نیروهای ناتو از افغانستان یک اشتباه است

جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور جمهوری‌خواه پیشین ایالات متحده‌ی امریکا از خروج نیروهای ناتو از افغانستان انتقاد کرده و گفته است که با این کار زمینه‌ی «سلاخی» غیرنظامیان توسط طالبان فراهم می‌شود.

او در مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی دوچه‌وله آلمان گفته است: «زنان و دختران افغان متحمل صدمات وصف‌ناپذیری خواهند شد. این یک اشتباه است. آنان رها می‌شوند که توسط این افراد بسیار وحشی سلاخی شوند. و این قلب مرا می‌شکند.»

رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده‌ی امریکا که پس از حمله‌ی القاعده به برج‌های جهانی در نیویارک، سربازان امریکایی را به مقصد سرکوب القاعده و دست‌گیری اسامه بن‌لادن به افغانستان فرستاد، اضافه کرده است که «انگلا مارکل، صدراعظم آلمان هم چنین حسی دارد».

نیروهای امریکایی و سایر کشورهای عضو ناتو قرار است تا آخر ماه آگست به مآموریت نظامی خود در افغانستان نقطه‌ی پایان بگذارند. از دو ماه به این سو که زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان روشن شد، گروه طالبان حملات شدیدی را در سرتاسر کشور راه‌اندازی کرده است.

طالبان در این مدت، بیش از صد ولسوالی را در اختیار گرفته‌اند. شماری از این ولسوالی‌ها توسط نیروهای امنیتی و دفاعی کشور پس گرفته شده است.