مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا

مشاور پیشین امنیت ملی امریکا تصمیم خروج از افغانستان را «فاجعه‌ی استراتژیک» خواند

هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا، تصمیم اخیر این کشور برای خروج از افغانستان را «فاجعه‌ی استراتژیک» خوانده است.

آقای مک‌مستر صبح امروز (جمعه، ۲۷ حمل) در رشته‌تویتی نوشته است: «تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، درحالی که طالبان به حملات مرگبارشان علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهند، یک مضحکه‌ی اخلاقی و یک فاجعه‌ی استراتژیک است.»

مشاور پیشین امنیت ملی امریکا همچنان نوشته است که امریکا «افغان‌های شجاع» را در جبهه‌ی امروزی میان مدنیت و بربریت رها می‌کند.

هربرت مک‌مستر افزوده است که امریکا توسط خودش در افغانستان شکست خورده است. به‌گفته‌ی او، دلایل ناامیدی امریکایی‌ها نه از جنگ ۲۰ ساله، بلکه از جنگ یک ساله است که ۲۰ بار به شکست انجامید.

او تأکید کرده است: «ما با شرم و تأسف به این زمان [تصمیم خروج امریکا از افغانستان] نگاه خواهیم کرد.»

جین ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید اما روز گذشته در صحبت با خبرنگاران گفته است که واشنگتن می‌تواند بدون حضور نظامی، احیای احتمالی القاعده را در افغانستان نظارت و از تهدید تروریستی علیه امریکا در افغانستان جلوگیری کند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا چهارشنبه شب (۲۵ حمل) اعلام کرد که نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، از افغانستان خارج می‌کند.

حکومت افغانستان گفته است که به این تصمیم امریکا احترام می‌گذارد و برای تطبیق روند خروج، با دولت امریکا همکاری می‌کند. حکومت افغانستان در عین حال گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به‌گونه‌ی مستقلانه توانایی دفاع از کشورشان را دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *