افغانستان، پاکستان و ترکیه خواهان برگشت طالبان به میز مذاکره شدند
MFA

افغانستان، پاکستان و ترکیه خواهان برگشت طالبان به میز مذاکره شدند

نشست سه‌جانبه‌ی وزیران خارجه‌ی افغانستان، پاکستان و ترکیه امروز (جمعه، ۳ ثور) در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

طبق اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی کشور، وزیران خارجه‌ی افغانستان، پاکستان و ترکیه در پایان نشست سه‌جانبه در یک نشست خبری از طالبان خواسته‌اند تا به میز مذاکرات برگشته و مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

از سوی هم، در اعلامیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی سه کشور آمده است که آنان در این نشست نارضایتی‌شان را از سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان ابراز کرده و هدف قراردادن کارمندان غیرنظامی، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشری، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را محکوم کرده‌اند.

آنان روی نیاز آتش‌بس فوری، دایمی و جامع به‌منظور پایان‌بخشیدن سطح بالای خشونت و ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه‌ی مشترک، آنان بر حمایت‌شان از یک افغانستان دارای حاکمیت، مستقل، مردم‌سالار و متحد تعهد کرده‌اند.

طبق این اعلامیه‌ی مشترک، وزیر خارجه‌ی سه کشور همچنان از روند صلح افغانستان و مذاکرات جاری صلح در دوحه برای دست‌یابی به حل و فصل سیاسی عادلانه و پایدار مسأله‌ی افغانستان حمایت کرده‌اند.

مبارزه‌ی مشترک با تروریزم، بازگشت داووطلبانه و باعزت مهاجران افغان از پاکستان و ایران، همکاری‌ها در راستای اتصال منطقه‌ای در عرصه‌های ترانسپورت، تجارت،‌ انرژي، روابط مردم با مردم، آموزش، تبادلات اجتماعی و فرهنگی و همچنان جهان‌گردی از دیگر موضوعاتی است که در این نشست سه‌جانبه روی آن توافق شده است.

در اعلامیه‌ی مشترک از جامعه‌ی جهانی خواسته شده است که کشورهای میزبان مهاجران افغان را در امر رسیدگی به نیازهای اساسی مهاجران کمک و از تلاش‌های دولت افغانستان برای بازگشت و ادغام مجدد آن حمایت کند.

وزیران خارجه‌ی افغانستان، پاکستان و ترکیه به تعویق نشست استانبول نیز اشاره کرده و گفته‌اند که این نشست پس از بحث‌ها با تمامی طرف‌های دخیل و مساعدشدن شرایط برای پیشرفت معنادار، برگزار خواهد شد.

نشست استانبول قرار بود در ۲۴ اپریل برگزار شود، اما به‌دلیل آماده نبودن طالبان، این نشست برای بعد از عید سعید فطر به تعویق افتاده است.

طالبان پیشتر گفته بودند تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *