سراج: اگر پاکستان رهبران طالبان را تسلیم کند، اسلم فاروقی را تحویل می‌دهیم

سراج: اگر پاکستان رهبران طالبان را تسلیم کند، اسلم فاروقی را تحویل می‌دهیم

اطلاعات روز: احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی می‌گوید که افغانستان اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان داعش را که چندی قبل از ولایت هلمند بازداشت شده بود در صورتی به پاکستان تسلیم می‌دهد که آن کشور «یکی یا دو تن» از رهبران طالبان افغان را که در زندان پاکستان به‌سر می‌برند به دولت افغانستان تسلیم دهد.

آقای سراج امروز (سه‌شنبه، هفتم ثور) در یک کنفرانس مطبوعاتی که درباره‌ی جنگ‌جویان خارجی بازداشت‌شده‌ی گروه داعش معلومات می‌داد گفت به‌رغم تلاش‌های زیاد هنوز روی تبادله‌ی اسلم فاروقی با رهبران طالبان با پاکستان تفاهم نشده است.

به گفته‌ی رییس عمومی امنیت ملی، ۴۰۸ عضو گروه داعش به‌شمول ۱۷۳ کودک و زن از ۱۴ کشور نزد امنیت ملی کشور زندانی هستند. از این میان ۲۹۹ تن آنان پاکستانی، ۳۷ تن ازبیکستانی، ۱۳ تن تاجیکستانی، ۱۲ تن قرغیز، پنچ تن روس، ۱۶ تن چینی، پنج تن اردنی، چهار تن ایرانی، سه تن ترکی، پنج تن اندونیزیایی، یک تن الجزایری، دو تن بنگلادیشی، چهار تن هندی و دو نفر دیگرش شهروند کشور مالدیو می‌باشند.

آقای سراج گفت حکومت افغانستان با شماری از کشورهای که این تروریستان شهروندان آنان هستند وارد مذاکره شده‌ است تا در مورد انتقال و محاکمه‌ی آنان گفت‌وگو کنند. او اضافه کرد که امنیت ملی افغانستان برای حل این موضوع تاکنون در سطح استخبارات با ترکیه و ایران در تماس شده و گفت‌وگو جریان دارد. او همچنان گفت که حکومت افغانستان با پاکستان هم در این مورد بحث‌های متعدد داشته‌اند.

آقای سراج در مورد این‌که اعضای خارجی گروه داعش چگونه وارد افغانستان شده است، گفت: «این افراد از طریق ترکیه، ایران و پاکستان وارد افغانستان شده‌اند. اظهارات آنان را که گرفتیم گفتند قبل از این‌که وارد افغانستان شوند، در بیرون از افغانستان تعلیمات تروریستی دیده‌اند.»

رییس امنیت ملی درباره‌ی حضور داعش در کشور گفت که مراکز اصلی این گروه در کشور از بین رفته و حالا در گروه‌های کوچک در شهرها فعالیت دارند. او اضافه کرد که این گروه دوباره در پی این است که صاحب قلمرو شود؛ اما به گفته‌ی او با بازداشت‌هایی که اخیرا انجام شده است، قابلیت و توانایی این گروه بسیار تضعیف شده است.

احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی می‌گوید که رابطه‌ی القاعده و طالبان همچنان نزدیک است – عکس از صفحه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی
احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی می‌گوید که رابطه‌ی القاعده و طالبان همچنان نزدیک است – عکس از صفحه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی

طالبان قصد دارد رهبری خود را از پاکستان به افغانستان منتقل کند

آقای سراج در این نشست مطبوعاتی همچنان گفت که طالبان تلاش دارد با تشدید حملات در ولایت‌های قندهار، زابل، هلمند و هرات جایی برای حضور رهبری این گروه در داخل خاک افغانستان فراهم کند. این تلاش اما به گفته‌ی او تا کنون به شکست مواجه شده است. به گفته‌ی او شخصی به‌نام مولوی احمد که در منطقه چمن کویته پایگاه داشت و ده‌ها حمله‌ی خونین را از آن‌جا سازمان‌دهی کرده بود، روز گذشته در منطقه‌ی بین ولسوالی‌های ژیری و میوند ولایت قندهار کشته شده است: «طالبان قصد داشتند که در گام نخست چند کمیسیون خود را به خاک افغانستان انتقال بدهند، اما کشته‌شدن مولوی احمد که پس از ملا اختر منصور دومین فرد کلیدی این گروه بود، این نشانه را رساند که افغانستان هنوز مکانی برای رهبران این گروه نیست.»

هفت‌هزار زندانی طالبان آزاد نخواهند شد

رییس عمومی امنیت ملی تأکید کرد که به هیچ وجه حکومت افغانستان هفت‌هزار زندانی طالبان را آزاد نخواهد کرد: «طالبان تلاشش این است که قناعت امریکا و افغانستان را در مورد رهایی زندانیانش حاصل کند، اما با وضاحت می‌گویم که این زندانی‌ها رها نخواهند شد.» او به رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان پس از توافق این گروه با امریکا اشاره کرد و گفت رهایی زندانیان طالب نه‌تنها که کمکی برای صلح نکرد، بلکه برعکس سبب شد که صفوف طالبان تقویت شود و جنگ پیشتر از پیش شدت یابد.

به گفته‌ی آقای سراج، پس از امضای توافق‌نامه‌ی آوردن صلح میان امریکا و طالبان، حملات طالبان در کشور ۲۴ درصد نسبت به سال‌های قبل‌ افزایش یافته است.

آقای سراج افزود که امسال نیز گروه طالبان قصد دارد بدون اعلام رسمی، حملاتش را بیشتر کند.

آقای سراج در مورد خطراتی که پس از اول ماه می متوجه کشور می‌شود گفت که طالبان اکنون هم مثل گذشته بر پوسته‌ها و شاهراه‌ها حمله می‌کنند و چیزی فراتر از این پس از اول ماه می متصور نیست.

رابطه‌ی طالبان و القاعده همچنان نزدیک است

رییس عمومی امنیت ملی درباره‌ی رابطه‌ی طالبان و القاعده گفت که این دو گروه همچنان رابطه‌ی نزدیک دارند. به گفته‌ی او رابطه‌ی این گروه دیگر به تعلقات ایدیولوژیک خلاصه نمی‌شود و این دو گروه با هم رابطه‌ی خویشاوندی برقرار کرده‌اند: «طالبان نمی‌توانند به هیچ عنوان از القاعده خود را دو کند. برعکس در پی این است که به القاعده کمک کند تا این گروه انسجام خود را باز یابد.»