استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه کتاب صلح و پیام سیاسی آن

استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه کتاب صلح و پیام سیاسی آن

نمایشگاه کتاب صلح در مرکز فرهنگی پل‌سرخ به مدت پنج‌روز جریان داشت. این نمایشگاه که به مناسبت روز جهانی کتاب افتتاح شده بود، در این پنج روز میزبان قشر عظیمی از دانش‌جویان، فرهنگیان، پژوهشگران و همه‌ی کسانی که به کتاب علاقه دارند، بود. برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌گویند هر روز این نمایشگاه به حمایت از ارزش‌های اساسی جامعه برگزار شده که روز اول آن به حمایت از حقوق بشر، روز دوم به حمایت از آزادی بیان، روز سوم به حمایت از حقوق و کارکرد زنان‌ در بیست‌ سال اخیر، روز چهارم به حمایت از قربانیان جنگ و روز پنجم به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار جلد کتاب به فروش رفته است.

حمایت از ارزش‌های مدنی بیست‌ سال اخیر

شاهد فرهوش، بنیان‌گذار و مسئول اجرایی مرکز فرهنگی پل‌سرخ می‌گوید «از آن‌جایی که ما در موقعیت خیلی حساس قرار داریم و در میان جنگ و صلح به سر می‌بریم، می‌خواهیم پیام خود را با برگزاری چنین نمایشگاه به کسانی برسانیم که در باره سرنوشت ما تصمیم می‌گیرند. طالبان و نمایندگان دولت در جاهای چون دوحه و استانبول در مورد سرنوشت کشور تصمیم می‌گیرند اما باید به این‌ها گفت مردم و اهل فرهنگ به دریافت دیگر رسیده‌اند. طالبان باید بدانند در صلحی که زنان، قربانیان جنگ، حقوق بشر، آزادی و دستاوردهای مدنی بیست‌سال اخیر در آن جایگاهی نداشته باشد، آن صلح معنا ندارد.» به باور آقای فرهوش این نمایشگاه یک پیام سیاسی مهم دارد و آن‌هم دفاع از ارزش‌های بیست‌سال اخیر است.

نمایشگاه کتاب صلح هر روز به مناسبت خاص برگزار می‌شد. عکس‌ها از صفحه فیسبوک مرکز فرهنگی پل‌سرخ.
نمایشگاه کتاب صلح هر روز به مناسبت خاص برگزار می‌شد. عکس‌ها از صفحه فیسبوک مرکز فرهنگی پل‌سرخ.

این نمایشگاه زمانی برگزار شده است که افغانستان به لحاظ سیاسی در مرحله سرنوشت‌ساز قرار دارد. قرار است بعد از عید فطر گفت‌وگوهای صلح با طالبان وارد مرحله‌ی جدید شده و سرنوشت آینده کشور مشخص شود. از این‌رو قشر فرهنگی جامعه تلاش دارد از هر طریق ممکن تلاش ورزند تا صدای‌شان را به گوش جناح‌های گفت‌وگوهای صلح برسانند و خواست‌های‌شان را مطرح کنند.

در بیانیه مطبوعاتی نمایشگاه کتاب صلح آمده است «صلح در غیبت بسترهای مناسب فرهنگی شکل نخواهد گرفت. تنها با گسترش فرهنگ کتاب‌‌خوانی، دانش و آگاهی است که می‌توان از منطق خشونت و تفنگ عبور کرد و به گفت‌وگو، مدارا، احترام به دیگری و صلح رسید. بنابراین مرکز فرهنگی پل‌سرخ با همکاری شماری از ناشران کتاب افغانستان به منظور گسترش و تقویت فرهنگ و صلح و روش زندگی‌ای که خشونت را نفی و از منازعات پیش‌گیری کند، ریشه‌های درگیری را شناسایی و آن را از طریق گفت‌وگو بین افراد، گروه‌ها و ملت‌ها حل کند از روز جمعه ۳ ثور تا سه‌شبنه ۷ ثور ۱۴۰۰ خورشیدی نمایشگاه کتاب پنج روزه‌ای را به نام صلح در پل‌سرخ برگزار کرد.» همچنان، در این بیانیه از «گفت‌وگو» به عنوان تنها راه عبور از بن‌بست فعلی و کاهش خشونت‌ها یاد شده است.

آخرین روز این نمایشگاه به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی برگزار شد.
آخرین روز این نمایشگاه به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی برگزار شد.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله، که در روز آخر این نمایشگاه حضور یافته بود گفت «استقبال باشکوه از این همایش پیام مهم برای دشمنان افغانستان دارد؛ برای کسانی که نه کتاب می‌شناسند، نه دین و نه خدا را. این حرکت به لحاظ معنوی یک مشت کوبنده به دهن طالب و تروریست و نفی اعمال تروریستی دشمن است.» آرین گفت «این‌ها بدون این‌که در توجیه کارشان متنی در کتاب‌ها آمده باشد هر روز شهروندان ما را می‌کشند، اما این را باید بدانند که نسل امروز تغییر کرده است و با ارزش‌های نوین آشنا است. استقبال از این نمایشگاه همان روایت نسل نوین افغانستان است. ما با تمام توان و از هر طریق ممکن تلاش می‌کنیم پیام این نسل را به گوش دشمنان وطن برسانیم.»

پنج روز با کتاب

در این نمایشگاه کتاب‌های گوناگون از جانب ناشران کابلی در معرض نمایش قرار داده شده بود. اما ناشران می‌گویند بیشترین فروش را کتاب‌های فلسفی و رمان داشته است. همین‌طور، کتاب‌های داستانی به زبان انگلیسی و داستان‌های کودکانه نیز از پر فروش‌های این نمایشگاه بوده است.

علی کوهستانی، مسئول انتشارات مادر، که در این نمایشگاه سهم گرفته است می‌گوید «از این نمایشگاه بسیار استقبال خوب صورت گرفت. من فکر می‌کنم خلاف تبلیغات عمومی که می‌گوید ما کتاب‌خوان نداریم، کتاب‌خوانی در بین مردم بسیار رایج است.» کوهستانی علاوه می‌کند «متأسفانه اما مردم پول ندارند و از این‌رو زیاد کتاب خریده نمی‌توانند. من که یک سال شده کار با کتاب را شروع کردیم شاید یکی از معدود کسانی باشم که نظرم در این مورد مثبت است. به برداشت من نسل کتاب‌خوان رو به افزایش و کار کتاب‌داری نیز رو به بهبود است.»

دو هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به فروش رفته است.
دو هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به فروش رفته است.

محمدحسین، که به صورت اتفاقی در این نمایشگاه حضور یافته از احساس خرسندی‌اش می‌گوید. او چندین جلد کتاب خریده و می‌گوید برای حمایت از چنین نمایشگاه‌ها کتاب‌های بیشتر خواهد خرید. او می‌گوید «فضای این‌جا بسیار لذت‌بخش است، چون هم کتاب است و هم آدم‌های که علاقه‌مند به کتاب هستند.» شبانه فرهمند، یک تن دیگر از بازدیدکنندگان چهار جلد کتاب خریده است. او می‌گوید «من فضای این‌جا را دوست دارم و می‌خواهم هرچه بیشتر کتاب‌های فلسفی و رمان بخوانم.» شبانه می‌گوید «همان‌طور که در کتاب‌ها با شخصیت‌های گوناگون آشنا می‌شویم در این نمایشگاه هم با آدم‌های زیاد روبه‌رو می‌شوی، اما خوبی‌اش در این است که این آدم‌ها همه‌ی‌شان به کتاب علاقه‌مند است.»

آویژه اورژلان، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب صلح، می‌گوید در این نمایشگاه چندین هزار جلد کتاب آورده شده است که اکثریت‌شان به فروش رفته‌ است. اورژلان می‌گوید «روزی که نمایشگاه به حمایت از زنان برگزار شد بیشترین استقبال صورت گرفت.» خانم اورژلان که از میزان استقبال از این نمایشگاه احساس خرسندی دارد می‌گوید من فکر می‌کنم میزان سرانه‌ی مطالعه در کشور باید به مراتب بیشتر از آماری باشد که وزارت اطلاعات و فرهنگ در این روزها منتشر کرده است. خانم اورژلان می‌گوید کتاب‌های خارجی فروش زیاد داشت اما کتاب‌های افغانی کم‌تر به فروش رفت.

بیشتر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه خانم‌ها بوده‌اند.
بیشتر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه خانم‌ها بوده‌اند.

مقامات دولتی نیز در این نمایشگاه شرکت کرده بودند اما بعضی ناشران می‌گویند اکثریت مقامات کتاب نمی‌خریدند، اما در عوض دانش‌جویان و مردم عادی بیشتر کتاب خریدند.

علی یعقوبی، مسئول انتشارات دانشگاه، می‌گوید «من در نمایشگاه‌های زیاد کتاب برده‌ام اما میزان استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود. اگرچند در وقت‌های اداری شلوغ کم بود اما بعد از ظهرها جمعیت زیاد به نمایشگاه سر می‌زدند و کتاب زیاد به فروش رساندیم.» آقای یعقوبی می‌گوید بیشتر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه خانم‌ها بودند.

زرغونه حیدری، مسئول اجرایی مرکز فرهنگی پل‌سرخ، می‌گوید «ما از استقبالی که از این نمایشگاه صورت گرفته غافل‌گیر شدیم. ما تصور نمی‌کردیم مردم از این نمایشگاه در این حد استقبال کنند. ما امیدواریم و می‌خواهیم این نوع نمایشگاه‌ها را به صورت سلسله‌وار برگزار کنیم.»