کارمندان سرگردان، شهرِ پر از زباله، غیبت سه‌ماهه‌ی شهردار؛ در شهرداری بادغیس چه می‌گذرد؟

کارمندان سرگردان، شهرِ پر از زباله، غیبت سه‌ماهه‌ی شهردار؛ در شهرداری بادغیس چه می‌گذرد؟

قدیر کامران، شهردار شهر قلعه‌نو –مرکز ولایت بادغیس– از سه ماه به این‌سو در شهرداری حضور ندارد و هیچ اطلاعی از وی وجود ندارد. منابع محلی به اطلاعات روز تأیید می‌کنند که آقای کامرانی به چندین پرونده‌ی اختلاس متهم است.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که قدیر کامران، شهردار شهر قلعه‌نو دو ماه می‌شود که پس از پیگرد عدلی و قضایی به وظیفه‌اش حاضر نشده و هیچ اطلاعی در پیوند به مکان بودوباش وی در اختیار ندارند: «شهردار به سر وظیفه خود حاضر نمی‌شود. چندی پیش وی در یک قضیه حقوقی و جزائی توسط مرکز عدلی و قضایی کشور مظنون شناخته شد و تحت پیگرد قرار گرفت.»

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از چندین سال به این‌سو، قدیر کامران، پرونده‌ی فساد داشته، اما با رفتن به کابل و لابی با افراد قدرت‌مند، اتهام به فساد را حل و فصل می‌کرده است: «کسانی که فساد می‌کنند، یک مقدار پول به مرکز کشور مصرف می‌کنند، تا ارتباطاتی در آنجا داشته باشند. شهردار قلعه‌نو شخص بی‌کفایت بود و همگی از او شکایت داشتند.»

اما به گفته‌ی آقای بیگ، فرمان رییس‌جمهور مبنی بر توقیف مقام‌های متهم به فساد، باعث شد تا شهردار قلعه‌نو فرار را بر قرار ترجیح دهد: «وقتی شهردار دید، وضعیت خراب است و تا نهایی‌شدن پرونده‌‎اش باید توقیف شود. اول ۲۰ روز برگه رخصتی به مقام ولایت گذاشت که گویا مریض است و برای تداوی بیرون از قلعه‌نو می‌رود. حالا گوشی‌ها خود را هم خاموش کرده و از کشور بیرون شده است.»

اطلاعات روز با تلاش‌های پیهم نتوانست نشانی از شهردار بیاید تا در مورد اتهام‌های فساد نظرش را بگوید.

دروازه شهرداری قلعه‌نو، به‌دلیل تأخیر در پرداخت معاشات کارمندان این نهاد مسدود شد. عکس: شبکه‌های اجتماعی
دروازه شهرداری قلعه‌نو، به‌دلیل تأخیر در پرداخت معاشات کارمندان این نهاد مسدود شد. عکس: شبکه‌های اجتماعی

قدیر کامران پس از گذر از آزمون رقابتی، در ماه سنبله ۱۳۹۵ به حکم ۱۹۴۳ رییس‌جمهور غنی به‌عنوان شهردار گماشته شد. در چندین سفر غنی از عملکرد قدیر کامران، شهردار بادغیس ستایش کرده بود و این در حالی بود که به گفته‌ی منابع محلی، شهردار غرق در فساد بود.

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که برخی از حلقات در مرکز کشور از شهردار حمایت می‌کردند: «رییس‌جمهور در سخنرانی‌های خود می‌گفت که شهردار جوان، پرکار و پرتلاش، به‌خاطری که وی از رقابت آزاد آمده بود. رولا غنی، همسر رییس‌جمهور نیز با فرزندخواندن شهردار، برایش یک موتر زرهی بخشش کرده بود.»

او افزود که با فرار شهردار سرنوشت موتر زرهی نیز مشخص نیست و احتمالا آقای کامران این موتر را فروخته باشد. اطلاعات روز مستقلا نمی‌تواند صحت این ادعا را تأیید کند.

از سه ماه به این‌سو هیچ اطلاعی از قدیر کامران، شهردار ولایت بادغیس وجود ندارد. عکس: شبکه‌های اجتماعی
از سه ماه به این‌سو هیچ اطلاعی از قدیر کامران، شهردار ولایت بادغیس وجود ندارد. عکس: شبکه‌های اجتماعی

کارمندان سرگردان و شهر پر از زباله

کارمندان شهرداری قلعه‌نو از روز دوشنبه، ۶ ماه ثور دروازه این نهاد را مسدود کرده‌اند و می‌گویند که سه ماه می‌شود که حقوق دریافت نکرده‌اند و این، شرایط زندگی‌شان را دشوارتر از هر زمانی کرده است.

نادرشاه، یکی از کارمندان شهرداری قلعه‌نو در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در نبود شهردار کارها مختل شده و در کنار انباشت زباله‌ها، آبیاری نهال‌ها در شهر نیز به مشکل مواجه شده است: «قدیر کامران، شهردار بادغیس بیرون از شهر رفته و استعفا هم نکرده. موترهای شهرداری خراب است و ما پول کشیده نمی‌توانیم. محمداسحاق واسع، به‌عنوان سرپرست در شهرداری بود، اما او هم صلاحیت نداشت و حالا از سرپرستی کنار کشیده.»

او تأکید دارد تا زمانی‌که حکومت فرد باصلاحیت را در گام نخست به‌عنوان سرپرست انتخاب نکند به کارشان ادامه نمی‌دهند؛ چرا که صلاحیت کشیدن پنج هزار افغانی را از بانک برای پیشبرد کارها ندارند.

مسدودبودن دروازه شهرداری قلعه‌نو، برای ساکنان این شهر چالش آفریده است.

گل محمد، ۴۵ سال دارد و برای طی مراحل اسناد خانه‌اش مبنی بر گرفتن امتیاز آب و برق به شهرداری مراجعه کرده، اما دروازه‌ی این نهاد بسته است. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «من در شهر قلعه‌نو خانه جور کردم، حالا باید برق و آب به خانه بیاورم، اما دروازه‌ی شهرداری مسدود است. باید کارمندان دولتی به نفع مردم کار کنند، نه به ضرر.»

عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که در نبود شهردار، کارهای این نهاد فلج شده و وسایط نقلیه نیز متوقف است و نیاز به ترمیم دارد: «اگر شهردار نباشد، کسی به‌درستی وظیفه اجرا نمی‌کند و باید هر چه زودتر شهردار جدید به قلعه‌نو معرفی شود.»

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز نیز تأیید می‌کند که کارمندان شهرداری به‌ویژه بخش تنظیف سه ماه می‌شود که به‌دلیل حضورنداشتن شهردار حقوق و امتیازات‌شان را دریافت نکرده‌اند.

او اطمینان می‌دهد که اعتصاب کاری کارمندان شهرداری تا آخر هفته پایان می‌یابد و روز شنبه دوباره کارهای این نهاد از سر گرفته می‌شود: «حضور نداشتن شهردار تطبیق پروژه‌ها در شهر را به تعویق نینداخته. باید کارمندان حقوق‌شان را دریافت کنند و به همین خاطر دست به اعتصاب کاری زدند.»

رییس شورای ولایتی بادغیس می‌گوید که چندین تن از ساکنان این ولایت پیشنهادهای‌شان را به‌خاطر سرپرستی در شهرداری به اداره ارگان‌های محل به کابل برده‌اند، تا یکی از آنان به‌عنوان سرپرست کارش را آغاز کند.

کارمندان شهرداری قلعه‌نو دست به اعتصاب کاری زده و خواستار معرفی شهردار جدید شده‌اند. عکس: شبکه‌های اجتماعی
کارمندان شهرداری قلعه‌نو دست به اعتصاب کاری زده و خواستار معرفی شهردار جدید شده‌اند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

پرداخت‌نشدن پول پروژه‌ها

پیمان‌کاران شهرداری قلعه‌نو مدعی‌اند که با تکمیل پروژه‌های شهری، اما تا حالا پول‌‌شان پرداخت نشده است و نبود شهردار باعث شده که حوالات پولی عملی نشود و این باعث متضررشدن آن‌ها شده است.

نادر ایماق، رییس شرکت ساختمانی حنظله در بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که او برنده‌ی داوطلبی اسفالت و تحیکمات پروژه «جرخشک» در شهر‌قلعه‌نو، به ارزش بیش از ۱۸ میلیون افغانی شده بود، یک سال از تکمیل این پروژه می‌گذرد، اما پول‌شان کامل پرداخت نشده است.

او از حکومت می‌خواهد که پول تطبیق پروژه را برای‌شان پرداخت کند، تا بدهی کارمندان و مواد خام اسفالت سرک را بپردازند: «پروژه تقریبا یک کیلومتر طول داشت و ما یک سال پیش این پروژه را در دوونیم ماه ختم کردیم، اخیر سال مالی ۹۹ برای ما گفتند که پول به حساب شهرداری ندارند و حالا هم که پول به حساب این نهاد جمع شده، شهردار نیست که پول ما را پرداخت کنند.»

با این همه، ساکنان بادغیس از حکومت مرکزی می‌خواهند که در گام نخست یک فرد را به‌عنوان شهردار یا لااقل سرپرست بگمارد، تا به بی‌سرنوشتی در شهرداری نقطه پایان گذاشته شود. آنان همچنین بر پیگیری جدی پرونده فساد قدیر کامران، شهردار قلعه‌نو شده‌اند، تا فرد دیگری جرئت فساد را نکند.