زلمی خلیل‌زاد

خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح را انتخاب نکنند، امریکا کنار افغان‌ها برای حفظ جمهوری می‌ایستد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید در صورتی که گروه طالبان صلح و آینده‌ی مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکند، امریکا در کنار افغان‌هایی که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند، می‌ایستد.

آقای خلیل‌زاد جمعه شب (۱۷ ثور) در رشته‌تویتی همچنان بر ضرورت وحدت سیاسی جمهوری تأکید کرده است.

خلیل‌زاد گفته است که در حال حاضر اجماع بی‌نظیری برای صلح شکل گرفته است؛ اجماعی که توافق از راه مذاکره، ختم خشونت و رد تلاش برای راه‌حل نظامی را حمایت می‌کند.

به‌گفته‌ی او، رهبران افغان از تمامی طرف‌های درگیر باید از این فرصت استفاده کرده و برای ختم جنگ چهل ساله باهم مذاکره کنند.

از سوی هم، آقای خلیل‌زاد گفته است که اجماع جهانی تنها روی صلح خلاصه نمی‌شود، بلکه با ورود افغانستان به مرحله‌ی جدید، جهان همچنان در حمایت از این کشور ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.

این درحالی است که برخی از نمایندگان کشورهای اروپایی و ناتو روز گذشته در اعلامیه‌ای، حملات طالبان و قتل‌های هدفمند در افغانستان را محکوم کرده و از دولت افغانستان و طالبان خواسته‌اند که به خشونت‌ها خاتمه دهند.

در این اعلامیه‌ی ۲۰ ماده‌ای، از طرف‌های درگیر همچنان خواسته شده است که در هر گونه شرایط در حمایت از غیرنظامیان به تعهدات‌شان بر مبنای قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و هرچه زودتر در مورد اقداماتی که اجرای موفقیت‌آمیز آتش‌بس جامع و دایمی را امکان‌پذیر می‌کند، به توافق برسند.

امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا در این اعلامیه از طالبان خواسته‌اند که عملیات اعلام‌ناشده‌ی بهاری‌شان و همچنان حملات در مجاورت شفاخانه‌ها، مکاتب، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر مکان‌های غیرنظامی را متوقف کنند.

نمایندگان کشورهای اروپایی و ناتو به‌شمول امریکا در ماده‌ی ششم این اعلامیه گفته‌اند که ترور هدفمند فعالان جامعه مدنی، عالمان دین، روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی، کارمندان عدلی و دیگر غیرنظامیان به‌گونه‌ی فوری پایان یابد.

در همین حال، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان گفته است که این گروه به تمام دیپلمات‌های خارجی، خبرنگاران و کارمندان سازمان‌های حقوق بشری اطمینان می‌دهد که امنیت آنان را تأمین می‌کند.