زلمی خلیل‌زاد

استقبال خلیل‌زاد از آتش‌بس عید فطر: افغان‌ها سزاوار آتش‌بس دایمی اند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان از اعلام آتش‌بس سه روزه‌ی گروه طالبان به مناسب عید سعید فطر و اذعان حکومت افغانستان به آن، استقبال کرده است.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (دوشنبه، ۲۰ ثور) در رشته‌تویتی گفته است که افغانستان در هفته‌های اخیر شاهد خشونت‌های وحشتناک بوده است و مردم افغانستان نیز قیمت آن را پرداخته‌اند.

در همین حال، او تأکید کرده است که مردم افغانستان سزاوار یک توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی اند.

او افزوده است: «ما خواهان مذاکرات سریع میان افغان‌ها، توافق سیاسی و ختم این جنگ بی‌معنا [در افغانستان] هستیم.»

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان تأکید کرده است که افغان‌ها نیز مشتاقند که به توافق سیاسی برای ختم جنگ در کشورشان دست یابند.

او تأکید کرده است که امریکا هم از این خواست افغان‌ها حمایت می‌کند.

این درحالی است که دو روز پیش گروه طالبان روزهای عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده و از جنگ‌جویان خود خواسته است که در این مدت حملات تعرضی‌شان را متوقف و در برابر حملات طرف مقابل از خود دفاع کنند.

گروه طالبان همچنان به جنگ‌جویانش هدایت داده است که در جریان سه روز آتش‌بس از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت خودداری کنند و به نیروهای امنیتی وابسته به دولت نیز اجازه‌ی ورود به ساحات تحت کنترل‌شان را ندهند.

یک روز پس از آن، ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان از اعلام آتش‌بس در روزهای عید فطر توسط طالبان آگاه است.

در اعلامیه‌ی ارگ در پاسخ به اعلام این آتش‌بس، از طالبان خواسته شده است که به خواست برحق مردم برای آتش‌بس دایمی لبیک گفته و به میز مذاکره بر گردند.

در اعلامیه آمده است: «توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد ملکی، انهدام زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روز های عید، بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.»

 عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان، گفته بود که برقراری آتش‌بس کوتاه‌مدت فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌کند، اما راه‌حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.

در اعلامیه‌ی سپیدار به نقل از آقای عبدالله آمده است که به باور او، راه‌حل بیرون‌رفت از بحران کنونی کشور، تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *