چالش‌های حکومت و سیاست در افغانستان

پاسخ ارگ به طالبان: ما آتش‌بس دایمی می‌خواهیم و برگشت به میز مذاکره

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در پاسخ به آتش‌بس سه روزه‌ی طالبان به مناسبت عید فطر، از این گروه خواسته است که به خواست برحق مردم برای آتش‌بس دایمی لبیک گفته و به میز مذاکره برگردند تا مردم به حق اساسی‌شان که زندگی در فضای صلح عادلانه و پایدار است، برسند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان از آتش‌بس طالبان آگاه است، اما در عین حال بر آتش‌بس دایمی و واقعی تأکید دارد.

در اعلامیه آمده است: «توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد ملکی، انهدام زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روز های عید، بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.»

ارگ ریاست‌جمهوری افزوده است اکنون که نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و مراجع معتبر دینی و علمای جهان اسلام نیز جنگ در افغانستان را خلاف رهنمودات دینی می‌دانند، طالبان هیچ دلیل شرعی برای «ادامه‌ی کشتار مردم افغانستان» ندارند.

در این اعلامیه تأکید شده است که حملات طالبان بر مردم و تأسیسات عامه در جریان ماه مبارک رمضان به‌ویژه، حملات اخیر این گروه در ولایت‌های لوگر، هلمند، غزنی، هرات، بغلان و «فاجعه‌ی دشت برچی کابل» و حادثه‌ی امروز در ولایت زابل نشان می‌دهد که اعمال خشونت و تلاش برای ایجاد فضای رعب و وحشت بر مردم افغانستان برای رسیدن به اهداف سیاسی و استخباراتی تنها باعث انزجار و تنفر بیشتر مردم افغانستان می‌شود.

ارگ ریاست‌جمهوری افزوده است: «طالبان از عملیات چند هفته‌ی اخیرشان این را هم باید آموخته باشند که محاسبه‌ی‌شان از پیروزی در میدان جنگ در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی قهرمان افغانستان اشتباه محض بوده است.»

از سوی هم، رییس‌جمهور اشرف غنی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هدایت داده است که به احترام روزهای عید، آتش‌بس را رعایت کرده و مانند همیشه، در تأمین امنیت مردم افغانستان تلاش کنند.

آقای غنی همچنان از نیروهای امنیتی و دفاعی خواسته است که در صورت تخطی دشمن، از خود و مردم‌شان دفاع کنند.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی پاکستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان استقبال کرده است. سخن‌گوی این وزارت در تویتی نوشته است که اسلام‌آباد از تمام تلاش‌هایی که منجر به کاهش خشونت و دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان کمک کند، حمایت می‌کند.

گروه طالبان سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده و از جنگ‌جویان خواسته است که در این مدت حملات تعرضی‌شان را متوقف و در برابر حملات طرف مقابل از خود دفاع کنند.

گروه طالبان همچنان به جنگ‌جویان هدایت داده است که در جریان سه روز آتش‌بس از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت خودداری کنند و به نیروهای امنیتی وابسته به دولت نیز اجازه‌ی ورود به ساحات تحت کنترل‌شان را ندهند.

پیشتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی گروه طالبان، گفته بود که برقراری آتش‌بس کوتاه‌مدت فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌کند، اما راه‌حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.

در اعلامیه‌ی سپیدار به نقل از آقای عبدالله آمده است که به باور او، راه‌حل بیرون‌رفت از بحران کنونی کشور، تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *