نیروهای کماندوی ارتش

وزارت داخله: نیروهای امنیتی و دفاعی آماده‌ی پاسخ به نقض احتمالی آتش‌بس توسط طالبان اند

دو روز پس از اعلام آتش‌بس سه روزه توسط گروه طالبان به مناسب ایام عید سعید فطر، وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای دفاعی و امنیتی آمادگی لازم در پاسخ به تعهدشکنی احتمالی طالبان به آتش‌بس روی‌دست گرفته‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله امروز (سه‌شنبه، ۲۱ ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت با آنکه هم‌اکنون آتش‌بس توسط طالبان اعلام شده، اما در گذشته این گروه به چنین اقدامات موقتی و آنی خود تعهدشکنی کرده و «در جریان آتش‌بس دست به حملات زده است».

آقای آرین افزود که دولت افغانستان به همین دلیل از اعلام آتش‌بس سه روزه توسط طالبان استقبال نکرده است. او تأکید کرد: «اگر این‌ها (طالبان) معتقد به ارزش‌های صلح اند، بیایند آتش‌بس دایمی کنند.»

با این حال اما، سخن‌گوی وزارت داخله گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در صورت تعهدشکنی طالبان از آتش‌بس، آمادگی و تدابیر لازم برای دفاع از مردم و تأمین امنیت آنان در روزهای عید سعید فطر در تمامی نقاط کشور روی‌دست گرفته‌اند.

او تأکید کرد: «همانطوری که در گذشته پولیس، ارتش و نیروهای شجاع امنیت ملی برای تأمین امنیت مردم تلاش کردند، در عید پیشرو هم آمادگی خاص و تدابیر خاص روی‌دست گرفته شده است.»

دو روز پیش گروه طالبان روزهای عید فطر را آتش‌بس اعلام کرد و از جنگ‌جویان خود خواست که در این مدت حملات تعرضی‌شان را متوقف و در برابر حملات نیروهای دولتی از خود دفاع کنند.

گروه طالبان همچنان به جنگ‌جویانش هدایت داده است که در جریان سه روز آتش‌بس از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت خودداری کنند و به نیروهای امنیتی وابسته به دولت نیز اجازه‌ی ورود به ساحات تحت کنترل‌شان را ندهند.

یک روز پس از آن، ارگ ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان از اعلام آتش‌بس در روزهای عید فطر توسط طالبان آگاه است.

در اعلامیه‌ی ارگ در پاسخ به اعلام این آتش‌بس، از طالبان خواسته شده است که به خواست برحق مردم برای آتش‌بس دایمی لبیک گفته و به میز مذاکره بر گردند.

در اعلامیه آمده است: «توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد ملکی، انهدام زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روز های عید، بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *