رییس‌جمهور غنی

غنی به طالبان: از «بزرگ‌ترین فرصت» به‌میان آمده برای صلح استفاده کنید

رییس‌جمهور اشرف غنی خطاب به گروه طالبان می‌گوید که از «بزرگ‌ترین فرصت» به‌میان آمده برای صلح استفاده کند، زیرا به گفته‌ی آقای غنی، طالبان دیگر چنین فرصتی را پیدا نمی‌توانند.

آقای غنی این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ ثور) در پیامش به مناسبت عید سعید فطر در ارگ ریاست‌جمهوری مطرح کرد. به گفته‌ی او، نیروهای خارجی در حال خارج‌شدن اند و مردم افغانستان نیز بر صلح اجماع کامل دارند.

رییس‌جمهور غنی گفت که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، بزرگ‌ترین فرصت در تاریخ معاصر این کشور است و تحکیم حاکمیت ملی به‌صورت کلی و همه‌جانبه صورت می‌گیرد.

غنی تأکید کرد: «یقین کامل داشته باشید که همکاری‌های بین‌المللی به‌صورت بهتر و مفیدتر تنظیم می‌شود. اجماع منطقوی برای تحکیم نقش کلیدی افغانستان در قلب آسیا، سرعت پیدا کرده است.»

او همچنان گفت که دامن جمهوریت و آغوش مردم افغانستان برای طالبان باز است و طالبان باید با استفاده از فرصت به‌میان آمده، تمام اقشار جامعه را پذیرفته و برای بحث واقعی و ختم فاجعه‌ی ۴۱ ساله، در یک لویه‌جرگه شرکت کنند.

غنی تأکید کرد که «استفاده از این فرصت به نفع افغانستان، منطقه و جهان است». او افزود که اگر طالبان انتخاب دیگر دارند و فکر می‌کنند که بر یک «اسپ مست» سوار اند، این اسپ هر قدر که تیز باشد، پس از مدتی از حال می‌افتد.

رییس‌جمهور غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که تسلیمی طالبان را نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند با این گروه از راه تفاهم سیاسی به نتیجه برسند.

به‌گفته‌ی او، «طالبان باید یک انتخاب کنند، به‌خاطری که انتخاب ما این است که راه‌حل مشکلات کشور تنها تفاهم و سازش سیاسی است و جنگ مشکلات را حل نمی‌تواند».

از سوی هم، رییس‌جمهور غنی گفت که هیأت طالبان به ریاست جنرال قمر جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش آن کشور در جریان سفرش به کابل، با وضاحت کامل اعلام کرد که احیای امارت اسلامی در افغانستان، به نفع منافع ملی پاکستان نیست.