کمیسیون حقوق بشر افغانستان

کمیسیون حقوق بشر طرف‌های درگیر در جنگ را به برقراری آتش‌بس دایمی فراخواند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان طرف‌های درگیر در جنگ این کشور را به برقراری آتش‌بس دایمی و حل منازعه‌ی کنونی از طریق مذاکره و اقدامات آشتی‌جویانه فرا خوانده است.

کمیسیون حقوق بشر این فراخوان را همزمان با روز جهانی «زندگی صلح‌آمیز در کنار هم» مطرح کرده است. این کمیسیون عموم مردم را نیز به همبستگی، تفاهم و زندگی صلح‌آمیز فرا خوانده است.

در اعلامیه‌ی کمیسیون حقوق بشر که امروز (یک‌شنبه، ۲۶ ثور) منتشر شده، آمده است که مردم امیدوار بودند که با برقراری آتش به مناسبت عید فطر، هزینه‌ی انسانی و معنوی جنگ کاهش یابد، اما نه تنها چنین نشده، بلکه کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه یافته است.

در اعلامیه آمده است: «به توقف خشونت‌ها همین‌اکنون نیازمندیم تا دیگر خونی ریخته نشود، انسانی زندگی خود را از دست ندهد و خانواده‌ای سوگوار نشود.»

طبق اعلامیه، صلح فقط نبود درگیری نیست، بلکه نیازمند روند مشارکتی‌ای مثبت و پویا است که در آن گفت‌وگو تشویق و اختلاف‌ها با روحیه‌ی درک متقابل و همکاری حل می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر افزوده است: «برای تحقق این آرزو، نیازمند رفع انواع تبعیض و عدم تحمل ‌‌براساس نژاد‌، جنس‌، زبان‌، مذهب‌، عقاید سیاسی و یا عقاید دیگریم.»

این درحالی است که سه روز عید فطر بین طالبان و دولت افغانستان آتش‌بس برقرار شد، اما در جریان این سه روز در شماری از ولایت‌ها انفجار ماین و درگیری‌های مستقیم میان جنگ‌جویان گروه طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی گزارش شد.

وزارت دفاع، گروه طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده و گفته است که این گروه در سه روز آتش‌بس در ۱۸ ولایت فعالیت‌های تروریستی و مُخل امنیت انجام داده است.

فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع به روزنامه اطلاعات روز گفته است که در نتیجه‌ی این فعالیت‌های گروه طالبان، دست‌کم ۲۱ غیرنظامی کشته و ۳۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

از سوی هم، کمیسیون حقوق بشر درحالی فراخوان تمدید آتش‌بس داده است که پیش از این، ارگ ریاست‌جمهوری، شورای عالی مصالحه‌ی ملی، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته بودند که خواهان برقراری آتش‌بس دایمی در افغانستان اند.

با این حال، نیروهای ارتش عملیات تعرضی‌شان در برابر طالبان را در شماری از ولایات از جمله هلمند آغاز کرده و از تلفات سنگین جنگ‌جویان این گروه خبر داده‌اند.

فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید که طالبان نیز پس از ختم آتش‌بس، دوباره فعالیت‌های تروریستی‌شان را از سر گرفته و «حملات این گروه در برابر مردم افغانستان ادامه دارد».

گروه طالبان تا کنون در این مورد به‌صورت رسمی چیزی نگفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه نیز به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز پاسخ نداده است.