محب: برای مجبورکردن طالبان به صلح باید از تمامی اهرم‌های فشار استفاده شود

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که برای مجبورکردن گروه طالبان به صلح، باید از تمامی اهرم‌های فشار از جمله وضع تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این گروه استفاده شود.

دفتر شورای امنیت ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای محب این موضوع را روز گذشته (دوشنبه، ۲۷ ثور) در یک صحبت تلفنی با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او تأکید کرده است استفاده از «تلاش‌ها که توانایی‌های منحصر به فرد کشور چین» است نیز برای مجبورکردن گروه طالبان به صلح، مفید است.

وزیر خارجه‌ی چین در این صحبت تلفنی ضمن ابراز حمایت کامل این کشور از صلح در افغانستان گفته است که چین می‌تواند تلاش‌هایش را در منطقه برای حمایت از صلح در افغانستان افزایش دهد.

او افزوده است که توافق سیاسی تنها راه‌حل مناسب پایان جنگ در افغانستان است.

وانگ یی در بخشی از صحبت‌هایش همچنان گفته است که چین خواهان افغانستان مستقل، با اقتدار و یک پارچه است.

دفتر شورای امنیت ملی افزوده است که حمدالله محب و وزیر خارجه‌ی چین همچنان در این صحبت تلفنی تروریسم را تهدید مشترک خوانده و تأکید کرده‌اند که هر دو طرف باید با آن مبارزه کنند.

قبلا نیز دولت افغانستان گفته بود که در رابطه به وضع تحریم بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با شماری از کشورها از جمله هند که ریاست کمیته‌ی تعزیرات این شورا را به عهده دارد، مصروف رأی‌زنی است.

رهبران گروه طالبان از سال‌ها به این طرف زیر تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و شماری از اعضای این نهاد قرار دارند. کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد تعزیرات این شورا بر طالبان را نظارت می‌کند.

ناروی، ایرلند، کنیا و مکزیک عضو این کمیته اند.

گروه طالبان بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس توافق‌نامه‌ی صلح دوحه میان این گروه و امریکا شده‌اند.