نیویارکر: ترمپ از خلیل‌زاد خواسته بود که به طالبان پول دهد

مجله‌ی امریکایی نیویارکر گزارش داده است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا از زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی‌ ویژه‌ی پیشین این کشور در امور صلح افغانستان خواسته بود که به طالبان پول دهد.

نیویارکر در گزارش ۲۳ صفحه‌ای خود گفته است که دونالد ترمپ در ماه اگست سال ۲۰۱۹ میلادی به زلمی خلیل‌زاد گفته بود که ببیند آیا امریکا می‌تواند در ازای پرداخت پول به طالبان، این گروه را به پذیرش صلح ترغیب کند یا خیر.

به نقل از گزارش، دولت امریکا به رهبری ترمپ همچنین از طالبان در ازای پرداخت پول تضمین خواسته بود تا نگذارند گروه داعش، شبکه‌ی القاعده و سایر گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان امریکا را تهدید کنند. او همچنین گفته بود که طالبان باید جلو فعالیت این گروه‌ها را بگیرند.

زلمی خلیل‌زاد اما به دونالد ترمپ در مورد پذیرش این خواسته‌ی او در ازای پرداخت پول به طالبان، گفته است که چنین کاری به‌دلیل تحریم رهبران این گروه توسط امریکا ممکن نیست.

به گزارش نیویارکر، او تأکید کرده است که امریکا نمی‌تواند به طالبان پول بدهد.

این رسانه گفته است که پیشنهاد پرداخت پول به طالبان از سویی دونالد ترمپ در حضور مایک پنس، معاون پیشین ریاست‌جمهوری امریکا و جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی این کشور مطرح شده بود.

امریکا در سال ۲۰۰۲ میلادی رهبران طالبان را در فهرست ویژه‌ی تروریسم جهانی قرار داده است که هرگونه دسترسی این گروه به منابع مالی را مسدود می‌کند. طالبان بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس توافق‌نامه‌ی دوحه میان امریکا و طالبان شده‌اند.

این گروه پس از تسلط بر افغانستان، در تاریخ ۱۸ سنبله هم اعلام کرد که قراردادن نام‌های طالبان در فهرست سیاه امریکا، به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست. این گروه افزوده بود که برخلاف مفاد این توافق‌نامه هنوز نام‌های این افراد در فهرست سیاه قرار دارد.

طالبان تأکید کرده بودند که بیرون‌کشیدن نام‌های اعضای این خانواده از فهرست سیاه امریکا و سازمان ملل متحد بدون استثنا بخشی از توافق‌نامه‌ی دوحه بود.