معترضان در فاریاب برای تعیین والی انتخابات برگزار می‌کنند

در نهمین روز اعتراضات به معرفی‌شدن محمدداوود لغمانی به عنوان والی فاریاب، معترضان به‌منظور معرفی والی جدید برای این ولایت انتخابات برگزار می‌کنند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، از اعضای ارشد حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به‌رهبری مارشال عبدالرشید دوستم و معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ی ملی در تویتی گفته است که این انتخابات امروز (یک‌شنبه، ۲ جوزا) برگزار می‌شود.

آقای فرهمند افزوده است: «براساس فیصله‌ی شورای عالی مردمی فاریاب نمایندگان ولسوالی‌ها، نواحی، جامعه‌ی مدنی، علما، زنان، احزاب، جوانان، دانشگاهیان و شورای لایتی چهار نفر را انتخاب و جهت منظوری به ریاست‌جمهوری پیشنهاد می‌کنند.»

اعتراض‌ها به تعیین محمدداوود لغمانی وارد نهمین روز خود شده است. معترضان قبلا به حکومت سه روز فرصت داده بودند که حکم ولایت آقای لغمانی را لغو کند و او را به کابل برگرداند، در غیر آن، آنان دولتی برای خود تشکیل می‌دهند.

محمدداوود لغمان نُه روز قبل کار براساس حکم رییس‌جمهور اشرف غنی کارش را به عنوان والی فاریاب در مقر لوای ارتش در شهر میمنه، مرکز این ولایت آغاز کرد.

همزمان با تعیین و سپس معرفی او، مردم فاریاب و هواداران مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری با این انتصاب مخالفت کرده‌اند. معترضان در صحن مقام ولایت فاریاب خیمه‌ی تحصن برپا کرده‌اند.

هواداران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان همچنان در حمایت از معترضان در چندین ولایت نیز دست به اعتراض زدند.

آنان خواهان انتخابی‌شدن والیان، شهردارها و ولسوالان شده‌اند. معترضان تأ‌کید دارند که والیان باید براساس انتخاب مردم خود ولایات و ولسوالان هم به انتخاب مردم خود ولسوالی‌ها تعیین شوند.