درخواست افغانستان از دادگاه لاهه: تحقیقات خود را از حمله بر مکتب سیدالشهدا آغاز کنید

۲۱ روز پس از حمله بر مکتب سیدالشهدا؛ نه خبری از تحقیقات است و نه تأمین امنیت

۲۱ روز پس از حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، خانواده‌های قربانیان، اهالی مکتب و باشندگان غرب کابل می‌گویند که حکومت، نهادهای امنیتی و جامعه جهانی آن‌گونه که لازم بود، در برابر این رویداد واکنش نشان نداده‌اند.

در اعلامیه‌ی خانواده‌های قربانیان حمله بر این مکتب که امروز (جمعه، ۷ جوزا) منتشر شده، آمده است که حکومت هنوز گام‌های تأثیرگذار برای تأمین امنیت مردم در غرب کابل بر نداشته و حتا آنان شاهد سکوت بسیاری از نهادهای ملی و بین‌المللی هستند.

طبق این اعلامیه، حمله بر مکتب سیدالشهدا نمونه‌ی بارزی از «نسل‌کشی» است و خانواده‌های قربانیان این حمله، آن‌را ادامه‌ی «نسل‌کشی هزاره‌ها» توسط «تروریستان و دشمنان انسانیت» می‌پندارند و دیگر این روند را بر نمی‌تابند.

خانواده‌های قربانیان و باشندگان غرب کابل در این اعلامیه گفته‌اند که در حمله بر مکتب سیدالشهدا نزدیک به ۹۰ نفر کشته و ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. آنان همچنین گفته‌اند که از سرنوشت شکریه که پس از وقوع این حمله گُم شده، خبری در دست نیست.

این خانواده‌ها از حکومت افغانستان، حقوق بشر و جامعه جهانی خواسته‌اند که حمله بر مکتب سیدالشهدا را پی‌گیری و بررسی کنند.

همچنین از حکومت خواسته شده است که امنیت باشندگان غرب کابل و مراکز آموزشی را تأمین کند.

خانواده‌های قربانیان تأکید کرده‌اند که «فاجعه‌ی مکتب سیدالشهدا» نباید مانند حادثات گذشته به دست فراموشی سپرده شود.

همین‌طور، در اعلامیه آمده است که دولت مکلف است جلوی «نسل‌کشی» را بگیرد، در غیر آن مردم «شیعه و هزاره» به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه خواهند کرد.

پرداخت کامل اکرامیه‌ی کشته و زخمیان، نام‌گذاری جاده‌ی چهل‌متره به نام «شهدای معارف»، روشن شدن سرنوشت شکریه و توجه جدی به زخمیان از دیگر خواست‌هایی اند که از سوی خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا و باشندگان غرب کابل مطرح شده است.

حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور با یک انفجار موتربمب و دو انفجار ماین جاسازی‌شده انجام شد. این حمله انزجار شدید را در داخل و خارج از افغانستان به دنبال داشت.