طالبان فعالیت شبکه‌های مخابراتی را در دو ولسوالی بدخشان متوقف کردند

اترا به شهرداری کابل: از نشر معلومات بی‌اساس در مورد ضرر آنتن‌ها خودداری کنید

دو روز پس از نشر ویدیویی توسط شهرداری کابل در مورد ضرر آنتن‌های مخابراتی در مناطق مسکونی، اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) می‌گوید که این نوع اظهارات تهدیدات «جدی» در برابر زیرساخت‌های مخابراتی خلق می‌کند.

اداره‌ی اترا امروز (دوشنبه، ۱۰ جوزا) گزارش ویدیویی شهرداری کابل را غیرمسئولانه و تأسف‌بار خوانده و گفته که معلومات آن فاقد اهمیت و بدون درنظرداشت تحقیقات و مطالعات کنوانسیون‌های صحی بین‌المللی؛ به‌ویژه مطالعات علمی امواج الکترومقناطیسی است و اذهان عامه را مغشوش می‌کند.

در خبرنامه آمده است که جوانب آگاه در سراسر جهان بر این باورند که آنتن‌ها و امواج مخابراتی براساس استندردها تنظیم شده و هیچ نوع ضرر صحی به همراه ندارد. اترا گفته است که این موضوع مورد تأیید وزارت صحت عامه‌ی افغانستان هم قرار دارد.

این اداره تأکید کرده است: «شهرداری کابل نه مسئولیت بهداشت و نه هم دارای تخصص مخابراتی است. این نوع ادعاها و سخنان بالاتر از محدوده‌ی مسئولیت ایشان است و برای سکتور مخابرات که در آن تقریباً سه‌میلیارد سرمایه‌گذاری صورت گرفته، مشکلات جدی ایجاد می‌کند.»

در همین حال، در خبرنامه به نقل از گفته‌های عمرمنصور انصاری، رییس عمومی اداره‌ی اترا نیز آمده است: «من واقعا متحیر شدم که از یک مرجع معتبر دولتی این چنین پیام بی‌اساس می‌بینم.» او از رهبری شهرداری کابل خواسته که این پیام ویدیویی را از کانال‌های ارتباطی این نهاد حذف کند.

همچنین آقای انصاری خواهان اتخاذ اقدامات برای «جبران این اشتباه» از سوی شهرداری کابل شده است.

دو روز پیش (۸ جوزا) شهرداری کابل در ویدیویی در مورد ضرر آنتن‌های مخابراتی در مناطق مسکونی گفته بود که موجودیت آنتن‌های مخابراتی در این مناطق «مرگ تدریجی» را به بار می‌آورد.

در بخشی از این ویدیو آمده است که آنتن‌های مخابراتی تأثیر منفی بر محیط زیست و انسان‌ها می‌گذارد. در ویدیو تأکید شده است که این آنتن‌ها باعث سردردی، استرس قلب، کم‌شدن تعداد اسپرم‌ها، تولد ناقص و ابتلا به سرطان می‌شود. شهرداری کابل گفته است که وزارت صحت عامه نیز بر عوارض این آنتن‌ها هشدار می‌دهد.

در همین حال، این نهاد گفته است که باید هرچه زودتر آنتن‌های مخابراتی از مناطق مسکونی پاکسازی شود. این نهاد از شهروندان نیز در پاکسازی آن‌ها از مناطق مسکونی کمک خواسته است.