چهارمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه‌ی افغانستان، چین و پاکستان
MFA

افغانستان، چین و پاکستان خواهان آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات معنادار میان دولت و طالبان شدند

وزیران خارجه‌ی افغانستان، چین و پاکستان در چهارمین نشست سه‌جانبه‌ی شان بر اعلام آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات معنادار میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان و تأمین صلح پایدار در افغانستان و منطقه تأکید کرده‌اند.

این نشست روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) به‌صورت آنلاین برگزار شده شده است. محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغانستان، وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین و شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در این نشست حضور داشته‌اند.

وزیران خارجه‌ی سه کشور یک اعلامیه‌ی مشترک را در مورد تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان و منطقه، مبارزه‌ی مشترک علیه تروریسم، مبارزه با ویروس همه‌گیر کووید۱۹ و تقویت بیشتر همکاری‌ها به‌منظور اتصال منطقه‌ای، صادر کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی افغانستان آمده است که در این نشست با توجه به خروج نیروهای خارجی، فصل جدید روابط افغانستان و جهان بر محوریت صلح مورد بحث قرار گرفته است.

به نقل از اعلامیه، وزیران خارجه‌ی سه کشور افزون بر برقراری آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات معنادار میان دولت و طالبان، همچنین بر اهمیت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کرده‌اند.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در این نشست گفته است که کشورش در تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی که منجر به اتصال منطقه‌ای، راه‌اندازی پروژه‌ی خط آهن و ایجاد شاهراه‌ها شود، متعهد است.

قریشی همچنین گفته است که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و اسلام‌آباد از توسل به مذاکره و استفاده از راهکارهای سیاسی برای حل بحران افغانستان، حمایت می‌کند.

وزیر خارجه‌ی افغانستان، چین و پاکستان بر رعایت قطع‌نامه‌ی ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرده و گفته‌اند که از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نمی‌کنند.

آنان همچنین بر مبارزه مشترک و بدون تبعیض علیه تروریسم، جرایم سازمان‌یافته‌ی بین‌المللی و ویروس کرونا تأکید کرده‌اند. وزیران خارجه‌ی سه کشور نقش سازمان ملل و سازمان همکاری‌های شانگهای را برای رفع چالش‌های مشترک و تأمین صلح و رفاه در منطقه، مهم دانسته‌اند.

طبق اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی افغانستان، در این نشست توافق شده است که از طریق گفت‌وگوهای مداوم در سطح نمایندگان خاص سه کشور، راه‌های گسترش و توسعه‌ی هرچه بیشتر همکاری‌های سازنده در زمینه‌های مختلف جستجو شود.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی افغانستان از اعلامیه‌ی مشترک پایانی چهارمین نشست وزیران خارجه‌ی افغانستان، چین و پاکستان استقبال کرده است.

این وزارت گفته است که برای دریافت راه‌حل سیاسی و آغاز مذاکرات معنادار صلح متعهد است و بر اقدامات عملی جهت تحقق تعهدات انجام شده در چارچوب این اعلامیه، تأکید می‌کند.