نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا
EU

نماینده ویژه اتحادیه اروپا: خشونت‌ها متوقف و مذاکرات صلح روی بحث‌های اساسی متمرکز شود

توماس نیکلسون، نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان خواستار توقف خشونت‌ها در افغانستان شده و گفته است که مذاکرات صلح از بحث روی طرزالعمل‌ها به مذاکرات اساسی متمرکز شود.

نمایندگی اتحادیه اروپا امروز (جمعه، ۱۴ جوزا) در خبرنامه‌ای نوشته است که آقای نیکلسون این اظهارات را در جریان سفر سه‌روزه‌اش به افغانستان مطرح کرده است.

در این خبرنامه به نقل از نیکلسون آمده است که تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است. او تأکید کرده است که مذاکرات معنادار صلح برای پایان خشونت‌ها باید تسریع شود.

نماینده ویژه جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان افزوده است؛ درحالی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند، هدف اتحادیه اروپا ماندن در این کشور است.

آقای نیکلسون به تحریم‌ها بر گروه طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که اگر روزی این کار اتفاق بیافتد، او خوشحال می‌شود. نیکلسون در عین حال گفته است که برای رفع تحریم‌ها بر طالبان باید پیشرفت‌های قابل توجهی در روند صلح و توقف خشونت‌ها دیده شود.

از سوی هم، نمایندگی اتحادیه اروپا در خبرنامه‌اش گفته است که آقای نیکلسون در جریان سفر سه‌روزه‌اش به کابل با رییس‌جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و برخی دیگر از مقام‌های افغان دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه، در این دیدارها روی اهمیت مشارکت سیاسی و نقش اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان بحث شده است.

همچنین در خبرنامه آمده است که توماس نیکلسون با شماری از بازماندگان قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل نیز دیدار کرده است. نیکلسون در این دیدار بر توقف کشتار هزاره‌ها تأکید کرده است.

در حمله بر مکتب سیدالشهدا که در ۱۸ ثور انجام شد، حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. اغلب قربانیان این حمله دانش‌آموزان دختر بودند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان در ادامه گفته است که مأموریت توماس نیکلسون در مقام جدید، بر موضوعات مرتبط به صلح متمرکز است و او قرار است برای بحث در مورد صلح افغانستان عازم دوحه و پس از آن اسلام‌آباد شود.