جوان امریکایی متهم به تلاش برای پیوستن به داعش، به اف‌بی‌آی گفت که قرار بوده «جلاد» شود

جوان امریکایی متهم به تلاش برای پیوستن به داعش، به اف‌بی‌آی گفت که قرار بوده «جلاد» شود

دادستان‌های فدرال گفتند که مرد جوانی از ایالت واشنگتن به اتهام تلاش برای پیوستن به گروه دولت اسلامی بازداشت شده است. الوین هانتر بگورن ویلیامز، ۲۰ ساله از سیاتل، جمعه گذشته هنگام تلاش برای پرواز به قاهره، در ورودی فرودگاه بین‌المللی سیاتل-تاکوما بازداشت شد. ویلیامز پس از دستگیری به مأموران اداره تحقیقات فدرال گفت که قرار بوده به‌عنوان «جلاد» یا «مسلسل‌چی» به داعش بپیوندد.

بنابر متن شکایت، ویلیامز به مأموران اف‌بی‌آی گفته است: «مهم نیست که شماها با من چه می‌کنید. من برای کارم پاداش می‌گیرم. من می‌خواهم بمیرم. مرگ برای ما دوست‌داشتنی‌تر از زندگی برای شماست.»

ویلیامز به تلاش برای فراهم کردن حمایت مادی برای یک سازمان تروریستی خارجی متهم شد. دادستان‌های فدرال گفتند که در صورت محکومیت، احتمال دارد تا ۲۰ سال به زندان محکوم ‌شود.

ویلیامز، که دادستان‌های فدرال او را «خود افراط‌‌گرا ساز» توصیف کردند، اولین‌بار در سال ۲۰۱۷، پس از گزارش مدیر لیسه مورد توجه اف‌بی‌آی قرار گرفت. او که آن زمان ۱۶ ساله بود به دیگران گفته بود که قصد دارد به داعش بپیوندد و حمله به آریانا گرانده در انگلیس عادلانه بوده، چرا که خواننده لباس تحریک‌آمیز به تن داشته است.

در آن زمان، مادر ویلیامز به مأموران اف‌بی‌آی گفت که وی به دلیل نقض قوانین مربوط به پست‌های طرفدار داعش، از رسانه‌های اجتماعی اخراج شده و او برای جلوگیری از دسترسی پسرش به وب‌سایت‌های افراطی و حساب‌های اجتماعی، انترنت خانه را قطع کرده است. وی همچنین به مأموران گفت که پسرش گفته می‌خواهد به خاطر جنگ برای گروه جهادی به سوریه یا عراق برود.

تصاویری از الوین هانتر بگورن ویلیامز که در پرونده شکایت کیفری ثبت شده در 28 ماه می 2021 در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه غربی واشنگتن در سیاتل، گنجانده شده است.
تصاویری از الوین هانتر بگورن ویلیامز که در پرونده شکایت کیفری ثبت شده در ۲۸ ماه می ۲۰۲۱ در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه غربی واشنگتن در سیاتل، گنجانده شده است.

نوامبر گذشته،یکی از اعضای یک مسجد در منطقه سیاتل با اف‌بی‌آی تماس گرفت و در مورد نگرانی‌اش درباره‌ی ویلیامز گزارش داد. محققان فدرال گفتند كه مسجد بیش از یك سال «در یك اقدام خیرخواهانه» تلاش کرد تا او را از افراط‌گرایی دور کند؛ به او جا و مکان، غذا و شهریه برای یک ترم دانشگاه داده بود. این مسجد برای ویلیامز یک گوشی موبایل و یک لپ‌تاب نیز فراهم کرده بود تا به کمک آن بتواند شغلی پیدا کند و شرط دریافت این کمک‌ها، کنار گذاشتن داعش بود. اما پس از این‌که وی را در حال تماشای فیلم‌های تبلیغاتی داعش و گفت‌وگوهای آنلاین با افراط‌ گراها مشاهده کردند، موبایل را از او پس گرفتند. مسئولان مسجد با بررسی مطالب موبایل چندین فیلم مربوط به داعش از صحنه‌های خشونت، از جمله قمه‌زنی و دستورالعمل‌های ساخت بمب، پیدا کردند.

اف‌بی‌آی تحقیق درباره ویلیامز و نظارت بر فعالیت‌های او را با کمک چند خبرچین، بعضی‌ در ظاهر افراد داعش، آغاز کرد. محققان فدرال گفتند که ویلیامیز در نوامبر سال ۲۰۲۰ با سوگند یادکردن برای داعش، متعهد شده که برای فعالیت‌های خارج از کشور [به این گروه] خواهد پیوست.

او در پیام‌هایش، از تمایل به شهادت صحبت کرده و گفته بود که دوست دارد سر اشخاص را ببرد و در مورد نگرانی‌اش از دستگیری در فرودگاه نیز حرف زده بود. وی همچنین گفته بود که اگر نتواند برای پیوستن به داعش از کشور خارج شود، در خاک امریکا دست به حمله خواهد زد و در مورد تلاش ناموفق‌اش در متقاعد کردن یکی از دوستان خود برای کمک به حمله به «رژه غرور همجنس‌گرایان» سیاتل نیز بحث کرده بود.

اوایل سال جاری، ویلیامز درخواست گذرنامه کرد و در محلی در منطقه سیاتل به کار مشغول شد تا هزینه‌های سفرش را تأمین کند. وی در تاریخ ششم ماه می، پاسپورت خود را گرفت.

تسا گورما، وكیل دادستان امریكا در بخش غربی واشنگتن، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «این متهم در تلاش خود برای پیوستن به داعش ثابت قدم است، با شور و شوق در مورد اقدامات کشتار وحشتناك در خاورمیانه و این‌جا صحبت می‌كند. من می‌خواهم از شهروندانی که با مجری قانون تماس گرفته، از جمله خانواده و جامعه دینی وی، و در مورد افراط‌گرا شدن متهم ابراز نگرانی کرده‌اند، قدردانی کنم. شهامت آن‌ها برای درمیان گذاشتن این مسائل و همکاری با نیروی پولیس برای تأمین امنیت عمومی مهم بود.»