فاریاب

ولسوالی «دولت‌آباد» فاریاب به‌دست طالبان سقوط کرد

منابع محلی در ولایت فاریاب تأیید می‌کنند که ولسوالی دولت‌آباد در ۶۲ کیلومتری شمال‌شرق شهر میمنه، مرکز این ولایت به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.

عبدالمنان قاطع، عضو شورای ولایتی فاریاب به روزنامه اطلاعات روز گفت که تمامی مراکز و تأسیسات دولتی ولسوالی دولت‌آباد بامداد امروز (سه‌شنبه، ۱۸ جوزا) به‌دست طالبان سقوط  کرده است.

آقای قاطع افزود که این ولسوالی از ماه‌ها به این سو، تحت تهدید بلند امنیتی قرار داشت و طالبان از حدود یک هفته‌ی پیش به این طرف حملات‌شان را در دولت‌آباد شدت بخشیده بودند.

به گفته‌ی او، این ولسوالی علی‌رغم راه‌اندازی حملات هوایی بر مواضع طالبان، به‌دست این گروه سقوط کرده است.

این عضو شورای ولایتی فاریاب تأکید کرد که در این ولسوالی ۶۰ نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی مستقر بوده‌اند. به گفته‌ی او، این نیروها شامل ۳۵ نیروی خیزش مردمی، ۲۰ نیروی پولیس و پنج نیروی ارتش بوده‌اند.

از سویی هم، او افزود که تاکنون از تلفات نیروهای امنیتی جزئیاتی در دست نیست، اما یارمحمد، فرمانده پولیس ولسوالی دولت‌آباد به همراه هشت تانک مربوط نظامیان دولتی از این ولسوالی به ولسوالی اندخوی عقب‌نشینی کرده‌اند.

این دومین ولسوالی فاریاب است که در جریان هفته‌ی جاری به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط می‌کند. ولسوالی قیصار در ۲۶ کیلومتری شهر میمنه سه روز پیش (۱۵ جوزا) به‌دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کردند.

در جریان حمله‌ی طالبان بر ولسوالی قیصار، سیف‌الرحمان دهزاد، فرمانده پولیس این ولسوالی با تعدادی از سربازان پولیس کشته شدند. طالبان تعداد زیاد دیگر این سربازان را هم اسیر گرفتند. جنگ‌جویان این گروه همچنین با انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در داخل فرماندهی پولیس قیصار، ساختمان این ولسوالی را منهدم کردند.

همچنین ولسوالی دولت‌یار یازدهمین ولسوالی است که از زمان آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ماه می، به دست طالبان سقوط می‌کند. در جریان این مدت، ولسوالی‌های نرخ و جلریز در میدان‌وردک، برکه در بغلان، دولت‌شاه در لغمان، گیزاب در ارزگان، ده‌یک در غزنی، شینکی در زابل، دوآب و مندول در نورستان و قیصار در فاریاب به‌دست طالبان سقوط کرده است.