جغتوی غزنی

به‌خشونت‌کشیدن تظاهرات در بدخشان؛ دست‌کم سه معترض کشته و ۳۰ معترض زخمی شدند

شماری از باشندگان شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان در شمال‌شرق کشور در اعتراض به نبود برق، آب و امنیت در این شهر دست به راهپیمای زدند.

معترضان حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۸ جوزا) از «شهرنو» فیض‌آباد به طرف ساختمان ولایت در «شهرکهنه»‌ی این شهر حرکت کرد‌ند. این تظاهرات در پی درگیری محافظان والی با معترضان به خشونت کشانده شد.

نیک‌محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان گفته است که معترضان خشمگین شماری از شعبات ولایت را که در بیرون از ساختمان ولایت موقعیت دارد، به آتش کشیده‌اند. آقای نظری افزوده که در میان این شعبات شعبه‌ی دریافت عرایض نیز شامل است.

به گفته‌ی او، در این آتش‌سوزی دست‌کم دو‌هزار قطعه عرایض سوخته و به خاکستر تبدیل شده است.

سخن‌گوی والی بدخشان همچنین گفته است که معترضان بخشی از دیوار ساختمان ولایت را هم تخریب کرده‌اند. به گفته‌ی او، معترضان بر تأسیسات نظامی ولایت هم یورش برده و چندین موتر را هم به‌صورت قسمی تخریب کرده‌اند.

نیک‌محمد نظری تأکید کرده است که این افراد مجهز با چوب و چماق بوده و بر نیروهای امنیتی در ولایت حمله کرده‌اند. آقای نظری گفته است که چند نفر از این نیروها در نتیجه‌ی پرتاب سنگ معترضان زخمی شده‌اند.

او همچنین گفته است که در مقابل نیروهای امنیتی نیز دست به شلیک هوایی زده‌اند.

با این حال اما، مجیب‌الله حمیدی، از خبرنگاران محلی در بدخشان که این تظاهرات را همراهی کرده، به روزنامه اطلاعات روز گفت که نیروهای امنیتی به‌گونه‌ی مستقیم بر معترضان شلیک کرده‌اند. او تأکید کرد که این نیروها پس از آن اقدام به تیراندازی کرده‌اند که معترضان می‌خواستند بر دفتر والی یورش ببرند.

در همین حال، نور خاوری، رییس صحت عامه‌ی بدخشان به روزنامه اطلاعات روز گفت که تاکنون سه کشته و ۳۰ زخمی از معترضان به شفاخانه منتقل شده‌اند. او تأکید کرد که این افراد توسط شلیک گلوله و پرتاب سنگ کشته و زخمی شده‌اند.

با این حال، مجیب‌الله حمیدی گفت که هنوز درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان ولایت بدخشان جریان دارد. او تأکید کرد که معترضان خواهان برکناری والی شده‌اند.

همچنین به گفته‌ی او، معترضان در ساحه‌ی دورتر از محل درگیری خیمه‌ی تحصن برپا کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *