باشندگان بدخشان: والی فعلی محاکمه و والی جدید به انتخاب مردم تعیین شود

دو روز پس از به خشونت کشیده‌شدن تظاهرات مردمی در شهر فیض‌آباد، شماری از جوانان ولایت بدخشان مقیم در شهر کابل خواهان برکناری و محاکمه‌ی ذکریا سودا، والی این ولایت شده‌اند.

آنان امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا) در یک نشست خبری در شهر کابل اعلام کردند که مسئولان حکومت محلی بدخشان از جمله والی این ولایت تظاهرات مردمی در شهر فیض‌آباد را به خشونت کشانیده‌اند.

در اعلامیه‌ای که در این نشست به خوانش گرفته شد، همچنین گفته شده است که در کنار آقای سودا، باید تمامی عاملان به خشونت‌کشانیدن این تظاهرات محاکمه شوند.

در اعلامیه کشته و زخمی‌شدن معترضان «جنایت ضد بشری» خوانده و تأکید شده است که نه تنها صدای برحق معترضان از سوی مسئولان محلی بدخشان شنیده نشد، بلکه آنان به این حرکت عدالت‌خواهی پاسخ غیرمنطقی و خشونت‌آمیز داده‌اند.

جوانا بدخشان مقیم در کابل افزوده‌اند: «واکنش حکومت محلی بدخشان در برابر اعتراض مدنی و برحق باشندگان شهر فیض‌آباد که منجر به شهادت چهار نفر و زخمی‌شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر شده است، خلاف تمام اصول انسانی، اخلاقی و حقوق‌بشری بود.»

آنان همچنین گفته‌اند که به‌جای ذکریا سودا باید والی جدید برای بدخشان تعیین شود. در اعلامیه تأکید شده است که در تعیین رهبری حکومت محلی و به‌ویژه والی جدید برای بدخشان باید برای مردم این ولایت نقش کلیدی تفویض شود.

همچنین در اعلامیه از دولت خواسته شده است که از تهدید و ارعاب برگزارکنندگان تظاهرات در شهر فیض‌آباد به بهانه‌ی تحقیق و بررسی اجتناب کند.

از سویی هم، جوانان بدخشان مقیم در کابل با اشاره به ناامنی‌ها در بدخشان، خواهان ایجاد شورای امنیت ملی متشکل از آگاهان نظامی، جوانان و نخبگان این ولایت برای تأمین امنیت و مبارزه علیه گروه‌های تروریستی شده‌اند.

آنان گفته‌اند که نیروهای قوای سرحدی در مرزهای مشترک بدخشان با کشورهای همجوار آن باید تقویت شوند و تشکیلات‌شان هم افزایش یابد. معترضان همچنین تأکید کرده‌اند که از ملیشه‌سازی‌های هدفمند در این ولایت هم پرهیز شود.

در اعلامیه تأکید شده است که باید حکومت به خواسته‌های معترضان رسیدگی کنند. جوانان بدخشان مقیم در کابل گفته‌اند که اگر به خواسته‌های معترضان در بدخشان رسیدگی نشود، مردم خود اقدام خواهند کرد.

دو روز پیش شماری از باشندگان شهر فیض‌آباد در اعتراض به نبود برق، آب و امنیت در این شهر دست به راهپیمای زدند. معترضان از «شهرنو» فیض‌آباد به طرف ساختمان ولایت در «شهرکهنه»‌ی این شهر حرکت کرد‌ند.

این تظاهرات در پی درگیری محافظان والی این ولایت با معترضان به خشونت کشانده شد.

نیک‌محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان در آن هنگام گفته بود که معترضان خشمگین شماری از شعبات ولایت را که در بیرون از ساختمان ولایت موقعیت دارد، به آتش کشیده‌اند.

او همچنین گفته بود که معترضان بخشی از دیوار ساختمان ولایت را هم تخریب کرده‌اند. به گفته‌ی او، معترضان بر تأسیسات نظامی ولایت هم یورش برده و چندین موتر را هم به‌صورت قسمی تخریب کرده‌اند.

نیک‌محمد نظری تأکید کرده بود که این افراد مجهز با چوب و چماق بوده و بر نیروهای امنیتی در ولایت حمله کرده‌اند. آقای نظری گفته بود که چند نفر از این نیروها در نتیجه‌ی پرتاب سنگ معترضان زخمی شده‌اند.

در همین حال، نور خاوری، رییس صحت عامه‌ی بدخشان روز گذشته به روزنامه اطلاعات روز گفت که در پی به خشونت کشیده‌شدن تظاهرات روز گذشته، چهار معترض کشته و ۴۵ معترض دیگر زخمی شده‌اند. او روز گذشته تأکید کرده بود که این افراد توسط شلیک گلوله و پرتاب سنگ کشته و زخمی شده‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری روز گذشته اعلام کرد که رییس‌جمهور غنی هیأتی به ریاست عبدالودود ثابت، مشاور آقای غنی برای بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ی به خشونت کشیده‌شدن این تظاهرات توظیف کرده است.

یک روز قبل از آن کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای خواهان بررسی چگونگی به خشونت کشیده‌شدن این تظاهرات از سوی یک هیأت مستقل و قابل اعتماد با شرکت اعضای خانواده‌ی قربانیان شد.

این کمیسیون با ابراز تأسف از به خشونت کشیده‌شدن آن اعلام کرد که اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر دولت افغانستان را مکلف کرده که امنیت تظاهرات و اشتراک‌کنندگان آن را تأمین کند و به خواست‌های مشروع معترضان پاسخ قناعت‌بخش دهد.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان گفته بود که «تیرباران‌کردن معترضان توسط مسئولان این ولایت و شخص ذکریا سودا، والی بدخشان» غیرقاقبل‌قبول است. او به کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان وظیفه داد تا چگونگی به خشونت کشیده‌شدن این تظاهرات را بررسی و نتایج آن را برای تصمیم‌گیری به نشست عمومی این مجلس ارایه کند.

این تظاهرات روز گذشته نیز ادامه داشت و امروز هم ادامه دارد. معترضان روز گذشته خواهان برکناری و معرفی والی بدخشان به دادستانی شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *