میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
NSCA

شورای امنیت ملی: میدان هوایی کابل برابر با معیارهای جهانی فعال خواهد ماند

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل برابر با معیارهای جهانی فعال خواهد ماند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۰ جوزا) از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی و فرماندهی مأموریت حمایت قاطع مستقر در این میدان دیدن کرده است.

در این دیدار، استیفانو پونتیکورو، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو، دیدریک، فرمانده قوماندانی مشترک انتقال امنیت – افغانستان و فرمانده نظامی ترکیه مستقر در میدان هوایی حامد کرزی نیز حضور داشته‌اند.

طبق اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی، این دیدار به‌منظور فعال‌نگهداشتن میدان هوایی حامد کرزی مطابق با معیارهای سازمان بین‌المللی هوانوردی ملکی (ICAO)، صورت گرفته است.

در اعلامیه همچنین آمده است که آقای محب ضمن دیدن از ساحات کنترل ترافیک هوایی، خدمات اطفاییه و نجات، هواشناسی، مدیریت مصونیت میدان‌های هوایی، سیستم رادار، مخابرات و نظارت و سوق و اداره، حفظ مراقبت و خدمات امنیتی میدان هوایی کابل را نیز ارزیابی کرده است.

با این حال، گزارش شده است که مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی پس از خروج نیروهای خارجی به ترکیه واگذار می‌شود.

سهیل شاهین، از سخن‌گویان دفتر سیاسی طالبان در قطر و عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی این گروه در صحبت با خبرگزاری رویترز به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است.

شاهین افزوده است که طبق توافق‌نامه‌ی دوحه که میان طالبان و امریکا به امضا رسید، نظامیان ترکیه نیز باید افغانستان را ترک کنند.