پیامی برای انسان

پیامی برای انسان

نجیب بارور

ای کسی‌که این پیام را می‌خوانی، توجه کن و برای دیگران برسان. کرونا پدیده‌ی تازه نیست. در زندگی بشری پا به پای زمان مرض‌ها و ویروس‌هایی آمده است که میلیون‌ها انسان قربانی گرفته است تا این‌که راهی برای آن جست‌وجو شده است. امروز چیزی که به‌نام واکسین تهیه شده است، در حقیقت کروناویروس کاذبی‌ست که کنترل‌شده به بدن تزریق می‌شود تا باعث واکنش بدن شود تا انتی‌بادی یا پادتن به‌وجود بیاید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از واکسیناسیون، به این فکر باشیم که دیگر ما را نمی‌گیرد. ویروس‌مرده یا کاذب که امروز زیر نام واکسین در بدن تزریق می‌شود، به مراتب ضعیف‌تر از ویروسی‌ست که مستقیم بر ما حمله‌ور‌‌ می‌شود. واکسین نظر به پژوهش‌ها یک راهکار نتیجه‌بخش است اما قطعیت ندارد و بایست مواظب و متوجه بود.

۱- یکی مباحث اعتقادی است، یکی مبحث علمی. اعتقاد برای روح است و نیایش خداپرستی. همه‌ی ما به نحوی از انحا به چیزی باور داریم. یکی خدا می‌گوییم، یکی بگوان، یکی گاد، این‌ها چیزهایی درونی هستند و هیچ‌کسی منکر اعتقادات ما نیست. اما وقتی بر مبنای همین اعتقادات نیز بسنجیم، دین نگفته است وقتی علم ثابت کند چیزی به ضرر ماست، خیره‌سرانه مباحث اعتقادی را پیش بکشیم. درست است که هر انسان زنده روزی خواهد مرد، اما اگر شما تصمیم بگیرید که قصدا خود را در معرض قرار دهید، مطابق منطق اعتقادی‌تان نیستید که اسلام نظر به نص صریح، نگهداری از جان را فرض قرار داده است و پیامبر از رفتن به وبا مسلمانان را منع کرده بود. هرکسی که در بی‌پروایی مصاب شود، در حکم خودکشی قرار می‌گیرد که اسلام آن را (حرام) خوانده است. حالا برادر من اگر مسلمان هم هستی و بی‌پروایی می‌کنی بدان که از قرآن و حدیث نیز پیروی نمی‌کنی.

۲- کرونا ویروس است. مرجع شناخت کرونا علم است. در قرآن آیه‌ای است که می‌گویید بپرسید از اهل دانایی اگر چیزی را نمی‌فهمید. طبابت امروز تنها مرجع تعیین‌تکلیف است و ما مطابق به تمام الزامیت‌ها، مکلف به پیروی از دستورهای پزشکی هستیم. اگر شما فکر می‌کنید که بیشتر از یک داکتر می‌دانید، من قول می‌دهم که به اشتباه رفته‌اید. اگر شما فکر می‌کنید که با بی‌پروایی خود را مومن کاملی نشان می‌دهید، مطمئن باشید که اگر بر اثر بی‌تفاوتی شما کسی مریض یا تلف شود، مطابق شریعت گناهکارید و فردا مسئول خواهید بود. بنا قرآن برای ما می‌گوید که در رابطه‌ای که نفهمیدید، از اهل آن بپرسید. وقتی توصیه‌ی بهداشتی بر این است که ماسک بپوشید، بپوشیم. فاصله رعایت کنیم، بکنیم. قرنطین کنیم، مکلفیم که انجام دهیم. زمانش نیست که دیدن‌داران خیالی با باورهای پوچ شان مردم را تشویق به خودکشی کنند. در برابر این ویروس مجهزترین سیستم‌های صحی زانو‌ زدند. کرونا شوخی نیست، بیندیشید و مطابق آیت قرآن که می‌گوید (خود را با دستان خود به هلاکت ندهید) مسئولیت مدنی، عقیدتی و اجتماعی خود را بدانید.

۳- آیا زجرکشیدن پدر را دیده‌اید؟ آیا نگرانی داکتری را دیده‌اید که با دیدن وضع مریض‌تان دست‌وپاچه شده باشد؟ آیا می‌فهمید که شفاخانه، داکتر و بیمارستان در برابر این مرض کاری کرده نمی‌تواند؟ آیا شده وقتی که نفس پدر، مادر یا خواهر و برادر و همسرتان وقتی بند می‌شود با چه معنایی به‌سوی تان می‌بیند؟ آیا دیده‌ای که اکسیجن کسی از دهانش چور شود و تا آوردن اکسیجن دیگر پیش روی‌تان جان بدهد؟ آیا شده چند شب پیاپی نخوابی و چشمت به وضعیت‌سنج مریض باشد که ضربان قلبش چند است، اکسیجنش چند است و… و تا صبح نخوابی که مبادا ماسک اکسیجن جدا شود و یا وضع مریض وخیم شود؟ آیا شده فراموش کرده باشی که چه زمان نان و چه زمان آب خورده‌ای؟ آیا شده که به‌خاطر شفای بستگانت به خاک افتاده باشی و از خدا بخواهی شفایش دهد؟ آیا شده که وقتی تاکسی‌ران دانسته جنازه کرونایی است از انتقال آن فرار کرده است؟  آیا شده گریه داکتر را با عالمی ناامیدی برای درماندگی ببینی؟ آیا می‌دانی وقتی پدری مریض است و تو کاری نمی‌توانی چقدر درد دارد؟ من یا این‌ها را تجربه کرده‌ام و یا جلو چشمم دیدم. دیدم که چندین مریض در جلو چشمم فوت کرد. دیدم که دو مریض در بستر‌های دو پهلوی پدرم جان باختند. دیدم که خانواده‌هایی به خاک نشستند و خون خوردند. دیدم که اکثر‌ بیماران پدران و مادران بودند. آنان از بی‌پروایی فرزندان جوان‌شان به آن حال بودند. پس متوجه باش، به‌جای حرف‌های پوچ، به حرف علم گوش بده، رعایت کن، قرنطین کن، واکسین کن!

۴- کرونا یک بحران جهانی است. ما در جهانی متفاوت از پیش زندگی می‌کنیم. انسان در طول تاریخ زندگی‌اش که به میلیون‌ها سال می‌رسد، با تطابق به اوضاع و‌ حوادث قادر به ادامه حیات شد. انسان‌ها با بحران‌های گوناگونی مواجه شدند، اما خود را با وضعیت برابر ساختند. حیات بشری مفت تا این‌جا تداوم نیافته است. انسان در هیچ برهه‌ای از تاریخ بی‌تفاوت نمانده است بلکه پا به پای حوادث خودش را وفق داده است و مبارزه کرده است. کرونا نیز یکی از حوادث تاریخی حیات بشری است. مرگ حق است، اما احتیاط و جان‌نگاه کردن هم مطابق دستورات اعتقادی شرط و فرض است. ما بایست مطابق به یک فهم عقلانی به این پدیده بنگریم و رسالت خود را برای تداوم حیات خویش و دیگران ادا کنیم. کسی که با بی‌احتیاطی و باورهای پوچ زمینه گسترش ویروس را مساعد کند، معتقد، شجاع و‌ متوکل نه بلکه یک بزدل است که با جان خویش و دیگران بازی می‌کند.

۵- داروهای تقویتی، رژیم غذایی مناسب و پرهیز از غذاهای چرب و شیرنی‌های مضر. خوردن میوه‌جات. شامل ساختن سبزی‌جات در غذا، خوردن پیاز و سیر و شلغم. ورزش. مصرف داروهای تقویتی از جمله (ویتامین‌دی-آ-اِی، زِنک و ویتامین‌های مورد نیاز و تشریح‌شده) پوشیدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها، حذف دید و وادیدهای غیر ضروری و… چیزهایی‌ست که علم برای مقابله با کووید برای انسان شناسایی کرده است.

لطفا به خودتان رحم کنید. ما در یک جامعه‌ی بی‌همه‌چیز زندگی می‌کنیم. وقتی مریض باشید‌ و وزیر صحت بگوید به قلت اکسیجن مواجهیم، آنگاه می‌دانید که من چه می‌گویم. حکومتی ناقص، مدیریت ضعیف و بی‌نظمی دردآوری بر کشور ما حاکم است. درد از دست دادن عزیزان یک‌طرف، اما درد بی‌کفایتی مسئولان درجه‌یک از سوی دیگر ما را می‌خورد. کشوری داریم که در آن هیچ نوع استراتژی صحی وجود ندارد. کشوری که فاجعه‌ی هند را دید اما کاری نکرد و‌ پرواز به آن کشور‌ را متوقف نکرد. فاجعه‌ی امروزی به نسبت بی‌کفایتی مسئولان ما اتفاق افتاده است. ما به حیث شهروندان این مملکت که از پول بیت‌المال ما اژدرها تغذیه می‌شوند، غم‌خواری نداریم. چند مرکز صحی را زیر نام کووید برای ما ساخته‌اند که در آن‌جا ابتدایی‌ترین برخورد صحی با مریضان نمی‌شود. فقط دام‌هایی برای دریافت کمک‌های جهانی است که از مرگ‌ومیر‌ ما طعمه و تصویر برای دزدی‌های خودشان بسازند. من به‌حیث‌ یک شهروند که مدتی را در مراکز صحی کووید با زجر پدر یک‌جا زیستم، با صراحت می‌گویم که متوجه خودتان باشید. ما نه در این سرزمین راهکاری داریم و نه امکاناتی. کوشش کنید با رعایت فردی، جان خود را حفظ کنید.