محب‌الله صمیم، وزیر سرحدات و قبایل

وزیر سرحدات: اظهارات قریشی در مورد خط دیورند مداخله‌ی آشکار در امور داخلی افغانستان است

محب‌الله صمیم، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان اظهارات اخیر شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان در مورد خط دیورند را محکوم کرده و آن‌را مداخله‌ی آشکار در امور افغانستان دانست.

آقای صمیم که امروز (دوشنبه، ۳۱ جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که از اظهارات قریشی چنین بر می‌آید که پاکستان هنوز هم عمق استراتژیک خود در افغانستان را تعقیب می‌کند و هیچ تغییری در موضع این کشور در قبال افغانستان رونما نشده است.

صمیم از حکومت پاکستان خواست که به اصل همسایگی خود با افغانستان احترام بگذارد و از اظهارات مغرضانه در مورد افغانستان خودداری کند.

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان ادعای شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در مورد حضور رهبری طالبان در افغانستان را نیز رد کرد.

آقای صمیم گفت که شورای کویته در پاکستان که در آن رهبران طالبان قرار دارند، مثال واضحی از حضور رهبری این گروه در پاکستان است و در این مورد تمام مردم افغانستان و نیز جهانیان اطلاع دارند.

او در ادامه گفت: «پاکستان از از یک افغانستان قوی هراس دارد.»

این درحالی است که وزیر خارجه‌ی پاکستان در مصاحبه‌ای با طلوع‌نیوز که دو شب پیش نشر شد، گفته بود که اگر افغانستان می‌خواهد به‌حیث یک همسایه‌ی خوب در کنار پاکستان باشد و به پیش برود، باید خط دیورند را به‌عنوان یک مرز بین‌المللی بر رسمیت بشناسد.

قریشی همچنین گفته بود که اکثریت رهبری طالبان در خاک پاکستان نه، بلکه در افغانستان زندگی می‌کنند.