کمیسیون حقوق بشر افغانستان

سازمان ملل پیش از وقوع فاجعه‌ی انسانی، برای ختم جنگ در افغانستان اقدام کند

کمیسیون حقوق بشر:

همزمان با افزایش خشونت‌ها در کشور، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل متحد، سازمان‌ها و نهادهای اثرگذار داخلی و بین‌المللی بر جنگ و صلح در کشور و جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است که پیش از وقوع فاجعه‌ی انسانی برای پایان‌دادن به خشونت‌ها و جنگ اقدام کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۱ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این سازمان‌ها و جامعه‌ی بین‌المللی باید از «تمامی امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود پیش از اینکه روند نگران‌کننده‌ی موجود به کشتار، ویرانی و فجایی انسانی بیشتر بیانجامد»، برای پایان‌دادن به جنگ استفاده کنند.

در اعلامیه از طرف‌های جنگ در افغانستان نیز خواسته شده است که با «فهم رنج و مصائب همه‌جانبه‌ی مردم افغانستان» رعایت منافع و مصالح جمعی و احترام‌گذاردن به حقوق آنان، خشونت‌ها را متوقف و آتش‌بس دایمی را برقرار کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین از طرفین جنگ افغانستان خواسته است که برای حل‌وفصل مسایل مورد نزاع و دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار به میز مذاکره برگردند.

این کمیسیون تأکید کرده که گفت‌وگو و مذاکره سازنده‌ترین، اخلاقی‌ترین و برترین راهکار برای حل‌وفصل مسائل افغانستان است و جنگ راه‌حل نیست.

به‌نقل از اعلامیه‌ی این نهاد، طرف‌های جنگ در برابر خشونت‌های خود با مردم، تلفات غیرنظامیان، ویرانی ملکیت‌ها و دارایی‌ها مردم، ویرانی زیر ساخت‌های کشور و تأسیسات عامه و در مجموع جنایت جنگی و نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی در هر شرایط و زمانی پاسخ‌گو و مسئول خواهند بود.

از سویی هم، در این اعلامیه تأکید شده است که شدت‌یافتن جنگ و گسترش دامنه‌ی خشونت‌ها هر روز سبب افزایش تلفات غیرنظامی و ویرانی بیشتر زیرساخت‌های کشور می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که این امر با استفاده از تاکتیک‌های جنگی مانند محاصره‌ی اقتصادی شهرها، تخریب ملکیت‌های مردم و بی‌جاشدن هرچه بیشتر جمعیت در مناطق و بخش‌های متفاوت کشور همراه بوده است.

همچنین به گفته‌ی این نهاد، شدت‌یافتن جنگ سبب سلب روزافزون حق مردم به زندگی، گشت‌وگذار و دسترسی همگانی به کالاهای اساسی، مواد غذایی و بهداشتی شده و همزمان با بحران همه‌گیری ویروس کرونا بر رنج مردم افغانستان افزوده است.

این درحالی است که اخیرا گروه طالبان حملات‌شان را در نقاط مختلف کشور شدت بخشیده است. در حدود دو ماه گذشته، بیش از ۶۰ ولسوالی به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.