دانش: سازمان ملل حملات تروریستی بر هزاره‌ها را به‌صورت جدی بررسی کند

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی خواسته است که حملات تروریستی بر هزاره‌ها را به‌صورت جدی بررسی کنند.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای دانش این موضوع را امروز (پنج‌شنبه، ۳ سرطان) در دیدار با دیبورا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای دانش گفته است که سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی حملات بر هزاره‌ها در افغانستان را به‌صورت بی‌طرفانه حقیقت‌یابی کند.

او افزوده است: «حقیقت‌یابی این حملات (حملات بر هزاره‌ها) از سوی سازمان ملل هم برای شناسایی عاملان آن و هم برای تأمین حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها، حاکمیت قانون و آینده‌ی افغانستان مهم است.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری همچنین تحقیقات در این مورد را ناکافی خوانده و گفته است که تاکنون تحقیقات به‌صورت موردی در مورد حمله بر هزاره‌ها انجام شده و ضرور است که این قضایا به‌منظور روشن‌شدن اهداف و عوامل آن، بررسی و حقیقت‌یابی شود.

به گفته‌ی او، حملات تروریستی بر هزاره‌ها به‌صورت هدفمند و به‌دلایل مذهبی و قومی صورت می‌گیرد. سرور دانش تأکید کرده است که این حملات از حدود چهار سال قبل تاکنون ادامه دارد.

از سویی هم، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که در مورد بررسی جدی حمله بر هزاره‌ها با همکارانش در این سازمان مشوره می‌کند. او در ادامه تأکید کرده است که اکنون خواست سازمان ملل متحد این است که حملات هدفمند بر هزاره‌ها باید متوقف شود.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که اخیرا حملات هدفمند علیه هزاره‌ها در کشور و به‌خصوص کابل به‌صورت نگران‌کننده افزایش یافته است. عمده‌ترین آن‌ها، حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل بود. در این حمله براساس اعلام خانواده‌های قربانیان این رویداد، دست‌کم ۸۵ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به‌دنبال وقوع این حملات،  شماری از شهروندان افغانستان کارزاری را در شبکه اجتماعی تویتر در اعتراض  به کشتار هدفمند هزاره‌ها راه‌اندازی کردند. این کارزار که زیر نام (StopHazaraGenocide#)  راه‌اندازی شده بود، می‌گفت جهان باید کشتار هزاره‌ها را به‌عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد و برای حفاظت از هزاره‌ها اقدام کند.

قبل از این کارزار، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمله بر مکتب سیدالشهدا را پاکسازی قومی و نسل‌کشی خوانده بود.

«سازمان ملل برای کشاندن طالبان به میز مذاکره طالبان را تحریم کند»

از سویی هم، معاون دوم ریاست‌جمهوری در این دیدار گفته است که سازمان ملل متحد و سایر همکاران بین‌المللی افغانستان برای کشاندن گروه طالبان به میز مذاکراه از اهرم فشارها از جمله تحریم، هشدار و قراردادن رهبران‌ این گروه در فهرست سیاه استفاده کنند.

آقای دانش همچنین گفته است که از سویی این سازمان و سایر همکاران بین‌المللی افغانستان باید تأکید شود که هیچ نوع نظامی که از طریق جنگ و زور به قدرت برسد، به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و با آن همکاری صورت نمی‌گیرد.

او از تشدید حملات طالبان در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که حملات اخیر این گروه این تلقی را به‌میان آورده است که این گروه و حامیانش تصمیم جدی برای صلح ندارند. سرور دانش تأکید کرده است که با ادامه‌ی این روند، ممکن تلاش‌های صلح به ناکامی بیانجامد.

او اما گفته است که حکومت افغانستان مصمم است که مذاکرات صلح را ادامه دهد و نمی‌خواهد این مذاکرات قطع شود.

آقای دانش خاطرنشان کرده است که حملات طالبان باعث شده تا مردم افغانستان نسبت به مذاکرات صلح و بازگشت این گروه به میز مذاکره ناامید شوند.

از سویی هم، آقای دانش این موضوع را درحالی مطرح کرده است که طالبان در هفته‌های اخیر حملاتش را شدت بخیشده‌اند. این گروه در کم‌تر از دو ماه گذشته، حدود ۷۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند. تنها در ۲۴ ساعت گذشته طالبان، ولسوالی‌های خنجان و تاله‌وبرفک بغلان، قره‌باغ غزنی، گرزیوان فاریاب را سقوط داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *